9 konkrete råd til at blive en god kollega
1) Spørg til din kollegas konkrete arbejdsopgaver
»Hvordan gik det med det svære møde?«, »Fik du løst dine computerproblemer i går?«, »Hvordan var det at lukke for første gang?«. Det er en vigtig ingrediens i at være en god kollega at spørge ind til hinandens konkrete opgaver, og hvordan de er gået. Når du stiller gode spørgsmål til din kollega, er du med til at hjælpe hende med at debriefe. Desuden føler din kollega sig set.
2) Fortæl om dine nederlag
Det skaber god stemning i kontoret, når man husker at fortælle, at noget er gået godt. Lige så vigtigt er det at dele med sine kolleger, når man har begået en fejl. Alle begår fejl, og det gør det mere tåleligt, når man ved, at andre også begår fejl. Måske kan dine kolleger endda undgå at begå de samme fejl, hvis du fortæller dem om de fejl, du begår. Eller din kollega kan sparre med dig og hjælpe dig til at tackle fejlen bedst muligt.
3) Fejr succeser
Champagne, en lille dans, hejsegilde eller en blomst på dine kollegers bord. Der er mange måder at fejre sejre på. Det bliver sjovere at arbejde, når man dvæler ved succeserne.
»Når vi fejrer succeser sammen, skaber vi et positivt minde, og vi knytter tættere bånd. Samtidig understreger fejringer, at noget var indsatsen værd, og det kan gøre et langt, sejt træk mere rosenrødt, når vi ser tilbage,« siger trivselsekspert Jon Kjær Nielsen, der har skrevet bøger om arbejdsglæde og holder foredrag om samme emne.
4) Spørg selv om hjælp
»En god kollega udviser omsorg, er nysgerrig og ønsker, at det går dig godt. At spørge, om der er noget, man kan gøre for at hjælpe, viser, at man har interesse og overskud. Det kan også bidrage positivt til relationen mellem kolleger, hvis man selv spørger om hjælp og viser, at man er glad for at få det. Et af de bedste spørgsmål, man kan stille som kollega, er: Vil du hjælpe mig?« siger Jon Kjær Nielsen.
5) Prioriter at hjælpe din kollega
Selvom der ofte er travlt, er det vigtigt, at du prioriterer at hjælpe din kollega, hvis du kan. Hvis I hjælper hinanden, vil I på sigt præstere bedre.
»Når vi prioriterer at hjælpe en kollega før en kunde eller et medlem, så viser vi respekt og omsorg for kollegaen. Hvis en kollega hele tiden kræver hurtigt svar, og det hverken er vigtigt eller haster, så må kollegaen få at vide, at det er dårlig stil, men gå ud fra, at når kollegaen spørger mig om hjælp, er det, for at vedkommende kan komme videre i sit arbejde. Når du giver hjælp, hjælper du dermed også kunderne,« siger Eva Jakobsen, arbejdsmiljøkonsulent i Dansk Journalistforbund.
6) Drop at bagtale og giv kritik ansigt til ansigt
Det er nemt at komme til at tale negativt om andre kolleger, når de er gået. Det skaber en dårlig stemning, og de andre kolleger bliver usikre på, hvad I kan finde på at sige, når han eller hun er gået. En tommelfingerregel kan være, at det, du siger, altid skal kunne tåle, at den kollega, du taler om, lytter med.
Hvis du har kritik af en kollega, så sig det ansigt til ansigt og altid i et lukket rum, hvor der ikke er tilskuere, forklarer Eva Jakobsen:
»Vi skal mødes ansigt til ansigt, fordi mail, sms og sociale medier er fremragende medier til at kommunikere fakta på, men vældig dårlige til at kommunikere relationer, følelser og fornemmelser. Den tavse information som ansigtsudtryk, kropssprog og tryk på stavelser og ord forsvinder på skrift.«
7) Reager, hvis du oplever mobning
Hører eller ser du, at en kollega bliver talt grimt til, nedgjort eller i det hele taget behandlet dårligt, skal du reagere på det. Du kan italesætte det over for din kollega og spørge til, hvordan de oplever det. Du kan gå til ledelsen eller tale med din tillidsrepræsentant om det.
8) Ros og vær konkret i din feedback
Anerkendelse er bedst, hvis den kommer pakket ind i konkrete eksempler. Fortæl din kollega præcis, hvad det er han eller hun gør, som du værdsætter.
Når du giver respons til din kollegas arbejde, skal du være præcis i din feedback og give eksempler, så det ikke er til at misforstå.
9) Byt opgaver
Det giver god indsigt i, hvad din kollega laver, hvis I kan bytte nogle opgaver i ny og næ. Det vækker interessen og forståelsen for hinandens arbejde. Det kan være en lille opgave eller en større opgave.
»At bytte opgaver er et godt træk, hvis det er en win-win. Alle opgaver passer ikke til alle, men det kan sagtens ske, at man kan bytte med en kollega og begge synes, de nu har bedre opgaver. Desværre fordeles opgaver ofte efter tradition, titler eller hvem der lige har tid, i stedet for efter interesse og evner. Det kan vi selv rette op på,« siger Jon Kjær Nielsen.