Sådan hjælper du en stresstruet kollega
Svært at hjælpe
Ingen går ned med stress fra den ene dag til den anden, selvom det for ledelsen nogle gange kan se sådan ud. Det er altid en reaktion på længere tids fysisk og psykisk pres, som kolleger på en arbejdsplads ofte har registreret. Men hvordan skal man reagere som kollega til en stresstruet?
”Vi skal forsøge at vise omsorg og interessere os for hinanden som menneske til menneske, men som kollega kan det være svært at støtte en stressramt,” siger cand.scient.pol. Pernille Steen Pedersen, der netop har skrevet en ph.d.-afhandling om lederes muligheder for at forebygge sygefravær på grund af stress.
Forskel på mennsker
Hvis man har været kolleger i mange år, udvikler man ofte også et venskab, som gør, at man har en anden kasket på og kan snakke mere åbenhjertigt. Hvis man derimod ’kun’ har et arbejdsfællesskab, skal man tænke på, hvilken type menneske der er tale om.
”Hvis det drejer sig om en kollega, der sætter pris på det fællesskab, der er på arbejdspladsen, som er udadvendt og følger med i de andres liv, kan man vise støtte og almindelig menneskelig omsorg og give udtryk for, at man godt kan se, at der er travlt. Man kan fortælle, at døren altid er åben, hvis han/hun har brug for en hånd eller har lyst til at snakke,” foreslår hun.
Fakta om stress på arbejdsmarkedet
- 250.000-300.000 danskere lider af alvorlig stress
- 500.000 danskere føler sig udbrændte på jobbet
- Stress er årsag til 1,5 millioner ekstra fraværsdage
Træd ikke for nær
Hvis kollegaen først og fremmest har fokus på selve arbejdet og sjældent fortæller om sit private liv, skal man gribe situationen anderledes an.
”Det er typisk personer, der er faglige, saglige og meget ærekære omkring deres arbejde. For dem kan det være direkte krænkende, hvis der kommer en kollega ind og tilbyder at snakke eller give en hånd med. Det vil blive opfattet som et tegn på, at han er svag. Her skal man som kollega i høj grad trække sig personligt lidt tilbage og vælge en mere opgavefaglig tilgang og ikke gøre det personligt,” siger Pernille Steen Pedersen.
Vær tolerant
I begge situationer handler det også om at kunne rumme nogle vredesudbrud.
”Her er det vigtig for kolleger at vise forståelse for, at der er meget at se til, og det er i orden at være vred, i stedet for at give igen og komme op at skændes,” siger hun.
Efter hendes opfattelse er det ikke en kollegas ansvar at gå til ledelsen, selvom man kan se, at det kører skævt for en kollega.
”Man kan godt spørge sin kollega, om det vil være en hjælp, at man gør det. Men man skal ikke gøre det bag ryggen på den stressudfordrede. Det vil føles grænseoverskridende og skamfuldt for mange mennesker,” siger Pernille Pedersen.
Kilder: www.stressforeningen.dk