Søvn

Sover man bedre efter fysisk træning?

De fleste kender følelsen af at sove som en sten efter hårde fysiske strabadser. Skitur, træfældning og flyttekasser giver god søvn, men hvorfor giver motion bedre søvn, og er det altid sådan? Samvirke har spurgt søvnspecialist Søren Berg til råds.

Musklerne slapper bedre af, når de har været brugt

»Som regel sover man bedre, når man har været fysisk aktiv. Musklerne går ind i en hvilefase, når man har brugt dem, og det hjælper hele kroppen til at slappe af, når man skal sove,« forklarer Søren Berg, der er professor i medicin og søvnmedicinsk specialist på klinikken ScanSleep. Derfor hjælper fysisk udfoldelse til en bedre søvn.

Man bliver simpelthen mere naturlig træt og døsig, når man ikke bare har brugt sit hoved, men også sin krop.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Ingen motion lige inden sengetid, for det vækker kroppen

Men omstillingen fra aktiv til hvilefase tager tid, og hård motion vækker kroppen, så det er altafgørende, at den fysiske aktivitet ikke ligger for tæt på sengetid. 

»Når man presser sin krop, så sker der en ændring i stofskiftet. Der udskilles stoffer og hormoner i kroppen, der holder os vågne,« siger Søren Berg.

Derfor bliver vores krop forvirret, hvis vi løber en lang tur for derefter at putte os under dynen.

»Når vi bruger vores muskler, er det et tegn til kroppen om, at nu skal der ske noget,« siger han. 

Så det er vigtigt, at kroppen får god tid til at falde til ro.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Vi sover bedst, hvis vi fryser

En af de ting, motion gør ved kroppen, er at kropstemperaturen stiger, og det gør det mere vanskeligt at falde i søvn.

»Kroppen vil gerne sænke sin temperatur, når den skal sove, så jo højere den er til at starte med, jo længere tid tager det, før man falder til ro,« forklarer Søren Berg.

Derfor skal man helst ikke dyrke motion 3 timer, før man skal sove.

Normalt er der ikke grund til at bekymre sig, hvis man ikke har problemer med at sove, men hvis man i forvejen synes, det er svært at falde i søvn, kan motion tæt på sengetid gøre problemet større.

Sex er en god sovepille

Erotik er den eneste undtagelse, hvor kroppen faktisk har bedre af lidt fysisk aktivitet lige inden sengetid. For sex er en udmærket sovepille, forklarer Søren Berg. 

»Der er en søvnfremkaldende effekt i en god orgasme. Blodkarrene udvides, og man slapper af, fordi man har reproduceret sig,« siger han. Og så gør det ikke noget, at man har været fysisk aktiv i sengen.

»Man kan ikke sammenligne de 2 former for fysisk aktivitet. Der er en helt anden udledning af lystfornemmelser og hormoner ved sex,« siger han.

Læs mere om