Sådan sover du godt i sommervarmen

Det kan være svært at falde i søvn, når varmen har indtaget soveværelset. Søvnvejleder Liselotte Rønne giver dig 7 råd til, hvordan du slipper af med varmen og får en god nattesøvn i sommervarmen

Hold sol og varme ude af soveværelset med mørklægningsgardiner, eller brug et aircondition-apparat til at køle værelset ned inden sengetid. 

Hold varme og lys ude af soveværelset

De fleste sover bedst ved en rumtemperatur på 18 grader. Er temperaturen i dit soveværelse mere end 18 grader, kan du bruge mørklægningsgardiner til at afskærme soveværelset fra sol og varme udefra for at holde soveværelset køligt til natten. 

Afkøl luften med aircondition-apparat eller ventilator

Er temperaturen i dit soveværelse mere end 18 grader, selvom du har brugt mørklægningsgardiner, kan et aircondition-apparat være en stor hjælp til at sænke temperaturen. Støjen fra et aircondition-apparat kan være forstyrrende for søvnen, så du kan sætte det til at køre, før du skal sove. Du kan også sætte en ventilator i nærheden af dig, som kan skifte luften ud omkring dig og hjælpe dig af med varmen.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Luft ud

Som alternativ til aircondition-apparatet og ventilatoren kan du lufte ud i dit soveværelse inden sengetid, og mens du sover. Vent med at lufte ud, til solen er gået ned, og temperaturen udenfor er faldet. Lufter du ud, mens solen stadig står højt på himlen, risikerer du, at solen og varmen udefra varmer dit soveværelse op i stedet for at nedkøle det.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Undgå motion og mad 3 timer inden sengetid

Motion og indtagelse af mad inden sengetid kan gøre det vanskeligt at falde i søvn i sommervarmen. Når du sover, falder din kropstemperatur med 0,5 grader, så din krop bruger mindst mulig energi på at holde sig i gang. Ved motion eller indtagelse af mad stiger din kropstemperatur – og jo højere din kropstemperatur er som udgangspunkt, når du skal sove, jo længere tid går der, før din krop falder til ro.

Tag et varmt bad inden sengetid

Tag et varmt bad inden sengetid for at sænke din kropstemperatur. Det varme vand åbner dine blodkar, og din krop kan nemmere afgive varme. Du kan med fordel undgå at tørre dig efter badet. Din krop afgiver varmen hurtigere, når vandet selv får lov til at fordampe fra kroppen. Du kan også nøjes med at tage vand i ansigtet, på hænder og fødder.

Sov nøgen

Sover du uden tøj, har du nemmere ved at komme af med varmen. Vil du ikke sove med numsen bar, kan du vælge nattøj i f.eks. bomuld, hør og silke, der kan absorbere og transportere sved væk fra huden.

Flyt sengeplads, og udskift dyne og sengetøj

Flyt sengeplads, så du sover i det køligste værelse i boligen. Nordvendte værelser er oftest kolde, fordi de ikke bliver varmet op af meget direkte sollys, og værelser på nederste etager er koldere end på øverste etage, fordi varmen stiger opad.

 

Udskift dynen med et lagen, og brug sengetøj i f.eks. bomuld, hør og silke, der kan hjælpe dig af med varme og sved om natten. Deler du dyne med din partner, kan I overveje udskifte dobbeltdynen med hver sin enkeltmandsdyne.