Børn

Sådan vælger du de rigtige strømper og undgår skæve tæer

Strømper er ikke bare strømper. De skal passe til foden, og de må ikke presse tæerne sammen.

Hvis du sover med strømper, skal du sørge for at vælge ekstra løse og bløde strømper helt uden elastik, så du ikke risikerer at stoppe blodomløbet.

Strømper kan give skæve tæer

Hvis der ikke er nok plads i strømpen, kan strømpen give skæve tæer, ligesom en smal sko kan.

»Gode strømper har plads til tæerne,« siger statsautoriseret fodterapeut Jeanne Widstrup og forklarer, at hvis ens tæer bliver mast sammen til en trekant, er det et tegn på, at strømpen er for stram.

Undgå sømmærker

Er der mærker på fødderne, når du tager strømperne af, kan det være tegn på for stramme strømper. Det kan også skyldes, at du har dårligt blodomløb, eller at du har væske der ophobes i huden - såkaldte ødemer. 

»Mange børn lider under, at de går i for små strømper, så hvis børnene har mærker på fødderne efter strømpesømmen, kan det være en god ide at tjekke, om strømperne er den rigtige størrelse,« siger Jeanne Widstrup.

Når sømmen fra strømpen trykkes ind i huden, bliver blodgennemstrømningen i foden dårligere. Og pressede blodårer kan ikke sende den optimale næring med blodet ud i foden.

Der findes sømløse strømper, der kan være gode at bruge til børnefødder eller følsomme fødder.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Åndbare strømper

Bomuld er typisk det bedste strømpemateriale, fordi det er åndbart og kan tåle at blive vasket ved 60 grader. 

Jeanne Widstrup anbefaler, at man vasker strømper ved 60 grader for at slå bakterier og svamp ihjel. Det er specielt vigtigt at vaske ved 60 grader, hvis man lider af fodsvamp eller har sår på fødderne.

Uldstrømper er også åndbare. De er gode til at regulere temperaturen på huden. Har man kolde fødder, varmer de foden, har man tendens til varme fødder, ledes varmen ud af ulden. Ulden kan til gengæld ikke vaskes ved høje grader.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Undgå konstant at gå med elastikstrømper og nylonstrømper 

Strømpebukser og nylonstrømper har den ulempe, at de klemmer tæerne, så de bliver presset sammen. Derfor er det en god idé at gå med fodløse strømpebukser, de såkaldte leggings, hvis man alligevel skal have en støvle på. Så kan man vælge en løsere strømpe, der ikke klemmer tæerne.

I det hele taget skal man forsøge at vælge strømper uden for meget elastik, da elastik vil have tendens til at presse tæerne mod hinanden.

Hiv strømpen på plads

Kom hånden ind i strømpen, før du tager den på, og udvid den lidt ved tæerne. Når du har taget strømpen på, er det ligeledes en god idé at hive i tåen af strømpen, så du giver tæerne lidt ekstra plads.

Giv tæerne fri fra strømperne

»Mange fødder og tæer vil have godt af at gå uden strømper og sko derhjemme. Slip foden fri og lav lidt fodgymnastik,« siger Jeanne Widstrup, der dog tager forbehold for, at gigtpatienter og diabetespatienter ikke altid har godt af at gå med bare tæer.

Sov med løse strømper

Hvis du sover med strømper, skal du sørge for at vælge ekstra løse og bløde strømper helt uden elastik, så du ikke risikerer at stoppe blodomløbet.

»Det er en god ide at lave fodgymnastik, inden man skal sove, og sove med en god dyne eller et lammeskind om fødderne, end det er at sove med strømper for at holde varmen,« siger Jeanne Widstrup.

Læs mere om