Podcast: 30 år med økomærket - udfordringer og myter

Tillykke! Det danske økomærke fylder 30 år og har i løbet af sin levetid opnået stor succes og udbredelse. Men hvilke udfordringer står økologien overfor, hvis økologiske varer i fremtiden skal fylde endnu mere i danskernes indkøbskurve? Det fortæller Samvirkes madredaktør Louise Hededam om i denne udgave af Samvirke Mellem Linjerne, hvor vi også tester en række påstande og myter om det ikoniske Ø.

Find »Samvirke Mellem Linjerne« på Apple Podcast SpotifyPodimo eller der, hvor du normalt hører dine podcast.

Det røde Ø, der sidder på statskontrolerede økologiske varer i Danmark. Øet er lavet af rød frugt og røde grøntsager.

Danskerne er det folk i verden, der køber mest økologi.

Økomærket er en succes

14,5 procent. Så meget udgør økologiske varer af det samlede salg herhjemme. Det danske økomærke har med andre ord etableret sig godt og grundigt i danskernes bevidsthed og indkøbskurve siden det kom til verden i 1990. I denne udgave af Samvirke Mellem Linjerne fejrer vi økomærkets fødselsdag. Men samtidig forsøger vi at finde hår i den økologiske suppe og undersøger, hvilke udfordringer økologien står overfor anno 2020. Det svarer Samvirkes madredaktør Louise Hededam tegner det økologiske landkort op med hjælp fra en række kompetente personer med viden eller virke inden for økologien. Episoden krydres desuden med påstande og myter om det ikoniske røde Ø.