Guide: Sådan stopper du din usunde snooze-vane

For mange er vækkeurets snoozefunktion en hjælpende hånd, men at afbryde sin søvn med korte intervaller er dårligt for helbred og søvnmønster. Drop afhængigheden af 'Bare-5-minutter-til' med disse nemme tips.

Placér vækkeuret rigtigt

Hvis du for længst har vænnet dig til at række ud efter snoozeknappen fra sengen, så udfordr dig selv:
Sæt vækkeuret i den anden ende af rummet, så du bliver nødt til at stige ud af sengen for at nå det.
Overvej, om dit vækkeurs alarm kan være højere, eller du kan udskifte det med en lampe, der tænder, når du skal vågne, hvilket kan give en blidere vækning.

Drop snoozeriet

Ja, det er lettere sagt end gjort, tænker du. Men i stedet for at få dårlig snoozesøvn, så sæt din alarm til det tidspunkt, du plejer at stå op.
Så vinder du kvalitetssøvn og får mere energi ved f.eks. at stå op den halve time senere, du alligevel ville have snoozet væk.
Overvej at udskifte til et snoozefrit vækkeur, hvis du fortsat trykker på knappen.

Beløn dig selv

Væn dig til at have en aktivitet på 5-10 minutter klar til, når du er vågnet og har tændt lyset. Det kan f.eks. være at læse et kapitel i en bog, spille et slag Wordfeud på telefonen eller dyrke morgenmotion.
Nogle gange kan duften af nybrygget kaffe og ristet brød gøre det.
Eller visheden om, at din yndlingsmorgenmad står i køleskabet.

Gå tidligt i seng

Det er sværere at stå op, hvis man ikke har fået den søvn, man behøver. Behov for søvn varierer individuelt. Men det er typisk 7-8 timer, der skal til.
Hvis du f.eks. skal op kl. 6, så sørg for at gå i seng kl. 23 aftenen før.
Du kan også vænne dig til at stå tidligere op ved at sætte dit vækkeur 20 minutter tidligere hver dag i en uge.

Drop kolde morgener

Hvis dit varmeapparat har en timer, så sæt den til at varme rummet op en halv time, inden du vågner.
Det er nemmere at komme ud af sengen, hvis dine fødder ikke bliver udsat for et iskoldt gulv som det første, når du skal vågne i de kolde måneder.

Lad smartphonen hjælpe dig

Hvilket søvnstadie du er i, når du bliver vækket, kan have stor betydning for, hvor træt du er. Der er flere apps, der ved hjælp af smartphonens bevægelsessensor kan spore, hvilket søvnstadie du er i, og herefter vække dig, så du er mindst groggy og tung i hovedet, når du vågner.
Sleep Cycle, 7 kr., iTunes.

Læs mere om