Fra Vejen strømmer millioner af liter Naturli' havrekakao ud i verden

Gwyneth Paltrow var vild med et af Naturli's produkter, og Viktor Axelsen har haft navnet stående hen over sit veltrænede bryst. Fra en fabrik i Vejen strømmer Naturli’s plantebaserede produkter – bl.a. den populære havrekakao – ud til millioner af ganer i hele verden. Mød direktør Henrik Lund, der selv elsker den milde, brune drik – og som har et helt særligt slogan tatoveret på sin arm

En kollega undrer sig. Der er helt stille på hjørnekontoret hos Naturli’ i Vejen. Og direktør Henrik Lund kan man ellers altid høre, som kollegaen påpeger.

Men han er ingen steder at se. Eller det er ikke helt sandt. For på den ene væg hænger han. Storsmilende med det tidligere så karakteristiske fuldskæg og den snoede moustache på en pink baggrund.

På en anden væg er han flankeret af Hollywood-skuespiller Gwyneth Paltrow, som syntes godt om brandet, da hun mødte dem i USA.  

Uret på kontoret er gået i stå. Selv om klokken er 10:30, står viserne stille på 11:40. En, der til gengæld ikke længere er stille, er Henrik Lund, der med ét styrter ind ad døren.

I hver hånd har han en Naturli’ havrekakao, der produceres her på fabrikken i Vejen. En fabrik, han har indvilliget i at vise rundt på for at fortælle om netop deres kakao.

Top-3 over mest solgte produkter

  1. NATURLI’ økologisk havredrik 1 liter
  2. NATURLI’ økologisk smørbar 200 gram 
  3. NATURLI’ Oat Barista 1 liter

”Den smager altså godt,” siger han efter at have tømt et halvt glas, før han fortsætter:

”Og det er helt essentielt. For selv om vi har klimatal på alle vores produkter – vi ved, hvad hvert produkt udleder – så er dét, at vores produkter er klimavenlige, mere en positiv sideeffekt, der opstår, når vores kunder synes, at vores produkt smager godt, og prisen er på plads.”

Og at vejen til danskernes hjerte går gennem maven, ved Henrik Lund alt om. For år tilbage lancerede Naturli’ nemlig en plantebaseret koldskål. Og den købte man altså kun én gang, konstaterer han tørt. 

Naturli's direktør, Henrik Lund, er personligt meget glad for den plantebaserede kakaodrik.

Millioner liter af Naturli' havrekakao strømmer ud fra fabrikken

Produktionsfabrikker er ofte lig med afsidesliggende industrikvarterer og store intetsigende bygninger. Produktionshallen i Vejen, hvor Naturli’s havrekakao produceres, adskiller sig dog fra mængden.

Røde teglsten omkranser bygningen. Kobber løber langs taget. Runde pendler lyser op gennem produktionsgangene. Og under Henrik Lunds fødder forsvinder marmorgulvet ved foyeren, hvor en trappe fører ind til produktionshallen.

Her er alt automatiseret. Fra de blanke siloer, hvor økologisk dansk havre møder kakaoen og de andre ingredienser, til de prustende maskiner, der pasteuriserer plantedrikken ved meget høje temperaturer, hvor selv direktørens røst må træde i baggrunden.

Og til den brune drik slutter rejsen i flasker, der har taget rutsjeturen langs produktionshallens vægge i en sliske, er blevet rengjort i karussellignende maskiner og slutteligt er blevet fyldt og emballeret. 

»Hos Naturli’ gør vi alt for hele tiden at optimere på smag og funktionalitet samt mindske vores klimaaftryk«
Henrik Lund, direktør hos Naturli'

”Det kører bare som et schweizisk urværk,” klukker Henrik Lund og fortæller, at millioner af liter havrekakao ikke bare strømmer ud til Danmark, men også til flere andre lande i Europa.

Naturli's plantebaserede produkter gør verden grønnere

Når Naturli's havrekakao sendes ud fra fabrikken til forbrugerne, er det ikke noget, der skal presses ned over hovedet på dem, forklarer Henrik Lund, da han igen har indfundet sig på hjørnekontoret.

”Vi vil gerne have, at Naturli’ er et positivt tilvalg. Vi vil ikke udskamme nogen, der drikker animalske produkter. Forbrugerne skal købe vores plantebaserede produkter, fordi de smager godt, og fordi det spiser og drikker verden grønnere.”

Og netop det budskab deler de gerne med skæve videoer til deres mere end 700.000 følgere på de sociale medier. Oftest med Henrik Lund i hovedrollen.

”Jeg er jo verdens billigste skuespiller. Mine kolleger siger ofte, at jeg er den største linselus. Og ja, der er nok noget om snakken.” 

Men budskabet spredes ikke blot på de sociale medier. Det sker også gennem samarbejde med den engelske Premier League-klub Brentford F.C. og tidligere den danske badmintonstjerne Viktor Axelsen. 

Sidstnævnte er tilmed foreviget på en væg på kontoret. Tværs over T-shirten på Viktor Axelsens bryst er Naturli’ placeret. Og Henrik Lund er ikke bleg for at lave en sammenligning. 

”Viktor Axelsen er en sportsstjerne, der går op i hver en lille detalje fra søvn til kost. Fra fysisk til mental træning. Hos Naturli’ skruer vi også på hver en knap, vi kan. Vi gør alt for hele tiden at optimere på smag, funktionalitet samt på, hvordan vi kan mindske vores klimaaftryk. Naturli’ skal skabe positiv forandring. ’Be the change’ er jo vores slogan,” siger han, mens han smøger ærmet op, og en tatovering med sloganets tre ord blottes.  

Det er hans eneste tatovering. Men intet gøres halvt i Henrik Lunds liv med Naturli’. Heller ikke når der blot er tale om en reklamefilm, hvor han egentlig bare skulle have haft en falsk tatovering lavet med sprittusch.

”Det gjorde sgu mere ondt, end jeg lige havde regnet med. Der larmede jeg altså også en del.” 

Kend din kakao:

Naturli’s økologiske havrekakao er lavet af økologiske råvarer, og der produceres årligt flere millioner liter. Ud over vand indeholder den dansk havre, Rainforest Alliance-certificeret kakao, rapsolie, sukker, salt og stabilisatorer. Havrekakaoen kom på markedet i Danmark i 2020 efter ’kakaogate’, hvor Folketinget ændrede reglerne, så chokoladeafgiften på plantebaseret kakao blev beregnet på samme måde som kakaomælk.