Få erstatning, når kufferten er forsinket
En ud af 150 kufferter forsinkes
En tur gennem lufthavnen kan være en prøvelse for kufferterne. Hvert år forsinkes eller mister flyselskaberne over 20 millioner kufferter rundt om i verden. Det svarer til, at 1 ud 150 kufferter ikke når frem til ejermanden.
Er din kuffert enten forsinket, beskadiget eller bliver den helt væk, har du ret til erstatning. Erstatningen er sikret via en EU-forordning om passagerrettigheder samt Montrealkonventionen, som regulerer luftfartstrafik.
Din ret til erstatning er altså uafhængig af, om du har en privat rejseforsikring, hvor bagageforsinkelse/skade er dækket. Dog kan du være sikret bedre med en rejseforsikring. Det afhænger af vilkår og selskab.
Erstatningen kan maksimalt være omkring 10.000 kroner ved forsinket eller bortkommet bagage.
Sådan gør du, hvis bagagen er forsinket
Anmeld straks til bagagehåndteringsfirmaet eller flyselskabet, når du opdager, at din kuffert er bortkommet eller ødelagt. Du skal udfylde en PIR-rapport.
Erstatningen ved forsinket bagage skal være rimelig i forhold til forsinkelsen og formålet med din rejse.
Du har ret til at købe fornødenheder, så du umiddelbart kan klare dig, hvis din kuffert er forsinket. Du må altså gerne købe en tandbørste, hårshampoo og nyt undertøj, hvis din kuffert ikke var med flyet.
En rimelig erstatning er altså større, når du er på vej på charterferie, end hvis kufferten bliver væk på vej hjem fra ferie. Du har også ret til en anden erstatning, hvis du mister en balkjole på vej til Oscaruddelingen, end hvis du mister en weekendtaske med et par jeans og en tandbørste på vej hjem fra 2 dage i Barcelona.
Erstatningskravet til flyselskabet skal sendes inden 21 dage.
Hvis din bagage er bortkommet
Er din kuffert forsinket mere end 21 dage, regnes kufferten for bortkommet. Også selvom kufferten dukker op igen.
Bliver din kuffert væk, har du ret til at få erstattet, hvad du havde i kufferten. Igen giver EU-forordningen dig ret til en ”rimelig” erstatning på maksimalt cirka 10.000 kroner.
Du skal ikke dokumentere, hvad der var i kufferten, men du kan for en god ordens skyld altid tage et billede af din åbne kuffert, inden du tager på flyrejse.
Husk også, at du ikke skal lægge meget værdifulde ting i din kuffert. Har du meget værdifuld bagage, skal du gøre flyselskabet opmærksom på det ved check-in.
Hvis din bagage er ødelagt
Er din kuffert beskadiget eller ødelagt, har du ret til erstatning fra flyselskabet. Erstatning skal give dig mulighed for at få repareret din kuffert.
Erstatningen kan nedsættes, hvis din kuffert ikke er helt ny.
Anmeldelser om beskadiget bagage skal ske senest 7 dage efter, du har modtaget din kuffert.