Er mit barn skoleparat?

Skal dit barn starte i skole, og er du nervøs for, om barnet mon er klar til det? Samvirke guider til en god skolestart
Barn koncentrerer sig om at skrive

Marianne Giannini: Når du har besluttet dig for, at dit barn er klar til at komme i skole, skal du bakke dit barn op i, at han eller hun er klar til at komme i skole. Altså ikke vise bekymring for, om det nu går.

Alle forældre og barnets børnehave inviteres til at besøge skolen inden skolestart, så både barnet og forældrene føler sig trygge og ved, hvad der skal ske efter sommerferien. Er du fortsat i tvivl, om dit barn er klar til at komme i skole?

»Hvis forældrene er i tvivl, om deres barn er skoleparat, er det en rigtig god idé at snakke en gang mere med børnehaven og eventuelt tage over på skolen og snakke med børnehaveklasselederen,« siger Marianne Giannini, der er formand for Børnehaveklasseforeningen.

 

Er der grund til bekymring, hvis...?

Sammen med børnehaveklasselederen kan de få svar på nogle af de spørgsmål, man som forældre måske går og bekymrer sig om. Nogle af bekymringerne kan være:

  • Er mit barn for lille? Han/hun bliver først 6 år ved juletid i børnehaveklassen.
  • Kan mit barn mon sidde stille 6 timer i træk?
  • Mit barn kan alle bogstaver, kommer han/hun mon til at kede sig?

I disse tilfælde vil børnehaveklasselæreren sige, at det ikke kommer an på alder, men modenhed, og at man i børnehaveklassen ikke sidder stille i 6 timer i træk. Børnehaveklassen er et overgangsår fra børnehave til skole, hvor der både er plads til leg, masser af relationsskabende aktiviteter og plads til børnenes forskellighed og forskellige måder at lære på. Første skoleår handler om at skabe gode kammeratskaber og en god klasse. Det handler også om at etablere det gode forældresamarbejde og give forældrene en fornemmelse af at mestre det at være forældre til et skolebarn, som er en anden virkelighed end at være børnehaveforældre. 

 

Marianne Giannini har følgende gode råd:

 

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

5 råd: Sådan gør du dit barn skoleparat:

  • Det er vigtigt, at børnene er selvhjulpne, inden de starter i skole, det indebærer f.eks., at de selv kan klare sig på toilettet, selv kan tage tøj af og på, at de kan rydde op efter sig selv og modtage en kollektiv besked.
  • Når du har besluttet dig for, at dit barn er klar til at komme i skole, skal du bakke dit barn op i, at han eller hun er klar til at komme i skole. Altså ikke vise bekymring for, om det nu går.
  • Lær dit barn at kunne udsætte sine egne behov, så barnet er vant til f.eks. at vente på, at det bliver dets tur.
  • Lær dit barn, at man ikke kan få taletid hele tiden – nogle gange er det okay bare at sidde og lytte til, hvad andre fortæller.
  • Styrk barnets relationer til andre børn gennem legeaftaler. Øv dit barn i at gå på kompromis i lege med andre børn. Det gør skolestarten nemmere, hvis de i forvejen er gode til at lege med andre børn.

 

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

5 råd: Når dit barn netop er startet i skole:

  • Læs det, du modtager af information fra skolen. Gå til forældremøderne. Her får forældrene en status på, hvordan skolestarten er gået, hvad der forventes af dem som forældre til et skolebarn, samt hvad de kan forvente af skolen. Det kan skabe en tryghed for alle parter.
  • Besøg stadig gerne børnehaven af og til og lav legeaftaler med venner fra børnehavetiden.
  • Skab også plads til nye legekammerater fra skolen. Man kan med fordel tage initiativ til at lave skiftende legegrupper i barnets klasse, så alle lærer at lege med alle. Det styrker sammenholdet.
  • Sørg for, at der er struktur på barnets hverdag. Overhold mødetider, mind om og hjælp med eventuelle lektier, tjek Aula, kig en gang imellem i tasken, om der er kommet vigtige sedler med hjem, og sørg for, at der er sund og energigivende mad med i madkassen.
  • Som forælder er det vigtigt, at man taler pænt om skolen, de andre forældre og de andre børn i klassen. Det smitter af på børnene.

 

Fra stor til lille

Det er et stort skift, når barnet går fra at være en af de største i børnehaven til at være en af de mindste i skolen. Nogle børn klarer disse udfordringer med gåpåmod og entusiasme – andre børn bliver modløse og frustrerede. Forældrene har måske haft et barn i børnehaven, der var vellidt og havde mange at lege med. Nu er barnet i stedet ked af det og sorgfuld efter at have mistet sine bedstevenner og voksne fra den trygge børnehave. Det er vigtigt, at børnene bliver taget alvorligt i deres bekymringer og tristhed og bliver hjulpet på vej ved, at de voksne taler med dem, bakker op og kommer med løsningsmuligheder.

Børnene er som oftest både startet i fritidshjem og skole inden for samme periode og har derfor to nye scenarier at forholde sig til, det er som at starte to jobs på samme tid. Det er trættende, og man skal som forældre sørge for, at der er ro til at kapere det hele i et ordentligt tempo. Det er måske ikke det bedste tidspunkt for ens barn også at skulle starte til fodbold, blokfløjte eller ballet.

Læs mere om