Du snorker! Og hvordan kan du stoppe snorkeriet?

Den, der trækker torsk i land om natten, er sjældent selv generet af det, mens det kan være ulideligt at sove ved siden af en, der snorker. Men hvorfor snorker du, og hvad kan du gøre for at holde op?

Ældre mennesker snorker generelt mere, fordi man med alderen bliver mere overvægtig, og fordi man mister muskulatur og bliver mere slap i vævet.

Det kan du gøre ved din snorken

  • Tab dig – selv et par kilo kan gøre en forskel - og hold igen med alkohol og sovemedicin.
  • Undgå at ligge på ryggen – sy eventuelt en tennisbold på ryggen af din natskjorte, så du er nødt til at ligge på siden.
  • Opsøg en øre-næse-halslæge, så du kan få undersøgt, om din snorken skyldes lidelser som store mandler, næsepolypper, hævelser i luftvejene og svulster.
  • Prøv næseplaster eller snorkespray med olie. Der er dog ikke undersøgelser, der garanterer, at disse remedier virker, men det kan være værd at prøve.
  • Hvis du har prøvet alt, og din partner er ved at gå ud af sit gode skind, kan I overveje at få separate soveværelser.

Ydre omstændigheder påvirker også din snorken

Din snorken kan også påvirkes af ydre omstændigheder: Har du f.eks. haft en hård dag, slapper musklerne mere af om natten, hvilket kan gøre, at du også snorker mere. Overvægt, alkohol og sovemedicin kan også gøre musklerne mere afslappede og medvirke til snorken.

Er snorken et problem?

Det afhænger af, hvor grelt et tilfælde det er, og hvem man spørger. Almindelig snorken går sjældent ud over søvnkvaliteten hos den, der snorker, mens snorkelydene være til stor gene for en eventuel partner.

Snorken kan hænge sammen med søvnapnø, og i disse tilfælde går det også ud over den, der snorker. Søvnapnø er, når vejrtrækningen stopper kortvarigt under søvnen, typisk 10-60 sekunder ad gangen. Ofte vil du vågne af pauserne i vejrtrækningen, dog uden at du næste morgen husker det. Den afbrudte søvn og manglende ilt gør, at du vil føle dig træt og uoplagt i løbet af dagen, og du kan risikere at falde i søvn på uhensigtsmæssige tidspunkter, hvilket kan være decideret farligt, når du f.eks. er i trafikken. Hold øje med tørhed i munden om morgenen og overdreven træthed, da dette kan være symptomer på søvnapnø.

 

Kilder:

Patienthåndbogen, Sundhed.dk
Netdoktor
Illustreret videnskab

Se, hvad vi ellers skriver om: #søvn, #søvnbesvær og #sundhed