Søvn

5 gode råd til at få styr på søvnen – eller rettere lade søvnen få styr på dig

Jo mere ihærdigt man prøver at falde i søvn, desto sværere bliver det. Og omvendt - jo mere man kan slappe af og erkende, at det er, som det er, desto lettere går det. Men det er meget individuelt, hvilke kneb der virker for den enkelte, så man må prøve sig frem, siger Helle Bentzen. Her giver hun 5 råd til mere nattesøvn.

Jo mere man kan berolige sig selv, desto lettere falder man i søvn. Tænk for eksempel på, hvor dejligt det er at kunne ligge der under en varm dyne. Tænk hvis man sad oprejst i et flysæde eller lå på en hård bænk. Gør det hyggeligt for dig selv.

Har du ondt af dig selv: Slip de positive tanker ind

Jo mere man kan berolige sig selv, desto lettere falder man i søvn. Tænk for eksempel på, hvor dejligt det er at kunne ligge der under en varm dyne. Tænk hvis man sad oprejst i et flysæde eller lå på en hård bænk. Gør det hyggeligt for dig selv.

Undersøgelser viser, at hvis man har en positiv indstilling - selv om man har været vågen nogle gange i løbet af natten - bliver næste dag meget bedre sammenlignet med dem, der tænker – uh, jeg har været vågen 2 gange i nat, så bliver det nok en dårlig dag.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Løber tankerne af med dig: Skriv dem ned

Hvis man jævnligt oplever, at man ikke kan falde i søvn igen, fordi man overvældes af tanker om alt muligt, man skal huske at gøre eller har fortrudt, at man gjorde, kan det være en god idé at have en notesblok liggende ved siden af sengen og skrive ned, hvad man tænker.

Det kan være alt lige fra, at man skal huske at bestille en rejseforsikring, til at man skal rydde en misforståelse af vejen med en ven eller kollega. Når tankerne først står på et stykke papir, kan man få dem ud af sin hjerne, og næste dag bliver man mindet om, at man skal tage hånd om dem. Man kan også handle proaktivt og skrive tankerne ned, inden man går i seng. Så er de parkeret der, mens man sover.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Kører tankerne i ring: Skift fokus

Det er en god idé at lede sig selv ud ad andre tankeveje. Det gælder om at få et fokusskifte væk fra de tanker, der holder én vågen, til andre tanker, der er lidt rarere og måske også lidt kedeligere.

Tænk for eksempel på din sidste ferie. Tænk på, da du pakkede kuffert. Meget detaljeret: Først tog jeg kufferten frem og lagde den på sengen. Så fandt jeg strømper frem, 5 par, og lagde dem ned etc.

Man kan også forestille sig, at man går en tur gennem en by, man kender godt, eller rundt i et hus, man er kommet i mange gange. Fortsæt på den måde, til du falder i søvn.

Få hjælp til at skifte fokus: Læs en bog

En ikke alt for spændende bog kan lokke dig ind i et andet univers, hvor dine bekymringer ikke findes, og umærkeligt falder du i søvn.

Problemet er, at hvis man tænder lys om natten for at læse, risikerer man at vågne mere, end godt er. Og hvis man læser på en iPad, kan det normale blå lys påvirke hjernen til at tro, at det er blevet morgen.

Løsningen kan være at vælge en gullig pære i lampen eller at slå det blå lys fra på iPad’en, og slå teksten om til hvid på sort baggrund.

Frygter du ikke at kunne sove: Stå op

Vi har et vågenhedscenter, der både bliver påvirket af lys og lyde udefra, men vores egne tanker kan også aktivere vågenheden.

Hvis man bliver grebet af ’katastrofetanken’ - åh nej, nu skal jeg allerede op om 3 timer, hvordan skal dagen i morgen dog gå? – er det nok til at holde én vågen. Det kan være rigtig svært at få has på den tanke, når man ligger i sin seng.

Hvis det ikke er lykkedes i løbet af et kvarters tid, er det en god idé at stå op for at få brudt den onde cirkel. Lad være med at kigge på uret, men lav noget rigtigt kedeligt. Løb et tilbudskatalog igennem, smør en pølsemad, læg vasketøj sammen. Når man bliver træt, går man i seng igen.

 

Læs flere gode råd fra Helle Bentzen om søvn her: ww.hellebentzen.dk/kategori/artikler-om-soevn/

Læs mere om søvnens faser her: https://samvirke.dk/artikler/din-sovn-har-4-faser

 

 

Læs mere om