Sådan klager du over tandbehandlingen
Tandlægebesøg går sjældent galt
Tandlægerne har 8 millioner behandlinger om året. Langt hovedparten forløber helt uden problemer, men en sjælden gang kan det gå galt. Er du ikke tilfreds med din behandling, kan du klage over tandlægen.
I første omgang bør du tale med din tandlæge, hvis du ikke er tilfreds med den behandling, du har fået. Sammen kan I finde ud af, om du skal behandles igen, skal have et prisnedslag eller noget tredje.
Det kan du klage over
Er du voksen, kan du klage over din tandlæge, hvis du mener, at behandlingen har været mangelfuld eller hvis tandlægen ikke har overholdt de aftaler, der er i overenskomsten mellem tandlægerne og den offentlige sygesikring – blandt andet, hvis tandlægen ikke har lavet et prisoverslag på behandlingen, hvis den overstiger 2500 kroner, eller hvis der er skrevet behandlinger på regningen, som du ikke har fået udført.
Du kan også klage, hvis for eksempel en krone eller en bro ikke holder den tid, man normalt vil forvente. Du kan klage i op til fem år efter behandlingen er afsluttet, og du skal huske at klage i rimelig tid efter, du har opdaget, at der er sket en fejl.
Udfyld et skema
Vil du klage over din tandlæge, skal du udfylde et skema. Klageformularen findes på tandklage.dk – og når du har udfyldt formularen, skal den sendes til den region, hvor din tandlæge har adresse.
Skemaet kan du finde her
Hvis du klager over den faglige kvalitet af et stykke arbejde, din tandlæge har udført, kan regionen bede et besigtigelsesudvalg kigge på din sag. Udvalget gennemgår din journal, dine røntgenbilleder og kan bede dig møde op, så udvalget kan se dine tænder og det arbejde, tandlægen har udført.
Din sag afgøres herefter af besigtigelsesudvalget. Når du modtager afgørelsen kan du i seks uger klage over afgørelsen, hvis du ikke mener, den er rigtig.