Redaktionen anbefaler
Med den nye ordning får Coops medlemmer 5 % bonus på alt frisk frugt og grønt i SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen
Coops medlemsprogram står på skuldrene af en vigtig arv, hvor man som medlem af fællesskabet opnår økonomiske fordele. Det går tilbage til dengang, hvor medlemmerne mødte fysisk op i butikkerne og fik dividende udbetalt kontant. Siden da er modellen justeret mange gange. Nogle ændringer har givet mere tilbage, andre har strammet til. Med mere end 2 mio. medlemmer er vores medlemsprogram ikke blot en marketingøvelse, men en grundpille i vores dna: at give tilbage til medlemmer og medejere, så det kan mærkes i det daglige indkøb. Og i en tid med stigende inflation rækker ansvaret længere end kampagner og gule prisskilte.
Det ansvar tog vi med os til bordet, da vi begyndte arbejdet med den nye medlemsbonus. Vi stillede os selv spørgsmålet: Hvor ønsker medlemmerne besparelser? Som medlemsejet virksomhed spurgte vi selvfølgelig medlemmerne, og en større undersøgelse gav et klart svar: Besparelserne skal ligge på frugt og grønt.
Det er ikke første gang, vi har forsøgt os med besparelser på frugt og grønt. I 2022, 2024 og 2025 skar vi momsen på frisk frugt og grønt i en uge i 365discount. Resultatet talte sit tydelige sprog. Kunderne købte i gennemsnit 30 % mere frugt og 35 % mere grønt.
På baggrund af disse erfaringer og medlemmernes stemme har vi justeret bonusmodellen.
Fra den 27. januar 2026 får alle Coops mere end 2 mio. medlemmer 5 % bonus på alt frisk frugt og grønt i SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Det er en af de største bonusforhøjelser i Coops historie – og for første gang i lang tid rammer den præcis dér, hvor kunder og medlemmer selv har sagt, at behovet er størst. Den gavner medlemmernes pengepung og gør det samtidig mere attraktivt at lægge de sunde varer i indkøbskurven.
Samtidig har det været afgørende at gøre modellen mere simpel og let at forstå. Ærligt talt blev det tidligere medlemsprogram – med grænser, særregler og udvalgte varemærker – for krøllet. Intentionerne var gode, men modellen for kompliceret.
Derfor skar vi ind til benet: Farvel til 500-kronersgrænsen. Farvel til snørklede regler. Og ind med noget helt enkelt: Køb frisk frugt og grønt – få 5 % medlemsbonus. Punktum.
Med den nye model forventer vi at udbetale mere end dobbelt så meget til medlemmerne. For Coop er ikke sat i verden for at maksimere profitten hos de få, men for at skabe værdi for de mange. Med den nye bonusmodel er retningen sat for, hvordan vi får mest ud af hverdagens indkøb. Det begynder med noget så simpelt som æbler, gulerødder og kartofler – varer, som dagligt havner i millioner af indkøbskurve.
Nu ser jeg frem til, at vi går i luften med den nye bonusmodel, som jeg håber, vores medlemmer og ikke mindst medejere vil tage godt imod. Men vi stopper ikke her. For fællesskabet lever bedst, når det gavner at være en del af det. Derfor arbejder vi allerede nu på tiltag, der i de kommende år skal gøre det endnu mere attraktivt at være medlem og medejer af Coop.
Med den nye model forventer vi at udbetale mere end dobbelt så meget til medlemmerneMartin Hasgard Olesen