Klumme: Klima Kvickly i Aarhus når Coops CO2-mål på 6 måneder
Vi køber først og fremmest ind for at få mad på bordet
De fleste danskere køber ikke ind for at redde klimaet, men for at få mad på bordet. Samtidig betyder klima og bæredygtighed rigtig meget for rigtig mange, og de behov har vi som dagligvarevirksomhed et ansvar for at forene. I maj 2022 blev vores Kvickly i Aarhus til Klima Kvickly – et såkaldt klimalaboratorium, hvor vi har afprøvet flere metoder, der skal hjælpe kunder og medlemmer til at træffe mere klimavenlige valg, når de er rundt med indkøbskurv i butikken.
På et halvt år har Klima Kvickly nået det lave niveau af CO2-udledning, som vi i Coop har sat som mål for alle butikker i 2030. På bare 6 måneder! Det har vi gjort alene ved at påvirke indkøbsvanerne.
Allerede inden butiksomdannelsen havde en meget aktiv og engageret bestyrelse sammen med varehusledelsen igangsat flere madspildsprojekter og samarbejdet med den aarhusianske forening KlimaX.
I Klima Kvickly tager man den forreste vare på hylden
Sammen udviklede de bl.a. tiltaget "Tag den forreste", som går ud på at guide kunderne til at tage de forreste varer i kølerne og på brødhylderne. Det havde enorm positiv effekt og skabte et fald i spild af mælk og yoghurt på hele 80 procent.
Vi ser også, at kunder og medlemmer føler sig bedre guidet til at vælge klimavenlige varer. Det oplever hele 43 procent nu. Inden butikken blev til Klima Kvickly, gjaldt det kun for 7 procent. Vi sælger mindre rødt kød, mere lyst kød og mere frugt og grønt. Butikken har solgt 50 procent flere salater og reduceret madspild i delikatesseafdelingen med 60 procent.
På et halvt år har Klima Kvickly nået det lave niveau af CO2-udledning, som vi i Coop har sat som mål for alle butikker i 2030. På bare 6 måneder!Jonas Engberg
Klimaresultaterne er gode, men de står ikke alene
Det er selvfølgelig værd at bemærke, at vi med den aktuelle situation i samfundet ser lignende tendenser i den samlede dagligvarebranche, men Klima Kvickly ligger markant lunere i svinget. Derfor tør vi også godt tilskrive de positive klimaresultater de tiltag, vi har introduceret.
Klimaresultaterne er gode, men de står ikke alene. For mens CO2-udledning og madspild er mindre, og salg af frugt og grønt er vokset, er regnskaberne i butikken også blevet grønnere. Omsætning, avance og indtjening er alle forbedret i forhold til sidste år. Det giver nogle spændende perspektiver for Coops fremtid, hvor god økonomi og sund forretning skal gå hånd i hånd med udviklingen af bæredygtige butikker og indkøbsvaner. Nu glæder jeg mig til, at vi i løbet af de nærmeste år skal føre mange af de gode tiltag ud i endnu flere butikker.