Klumme: Danmark skal have mere demokratisk iværksætteri
Bæredygtighed har en helt central plads i Coop. Sådan har det været længe, og vi er historisk set gået forrest og har været først med ansvarlighed på dagsordenen et utal af gange. Men bæredygtighed er også en indbygget del af vores 155-årige fundament. Det er faktisk forudsætningen for, at vi er overlevet så godt og så længe, som vi er, og i dag bæres vi frem af næsten 2 millioner medejere. Demokratisk ejerskab er bæredygtighed i virksomhedsform, og som repræsentant for 1,9 millioner medlemmer er udbredelsen af denne tanke et ansvar, der også hviler på Coops skuldre.
Derfor var jeg særligt glad og stolt over, at vi på vegne af Tænketanken Demokratisk Erhverv og efter ønske fra Erhvervsministeriet inden ferien var medafsendere på en rapport med 9 konkrete anbefalinger til, hvordan vi skaber mere demokratisk iværksætteri i Danmark.
For det kan godt være, at Danmark var blandt de første til at tænke andelstanker, men de sidste mange år er det gået i stå. Vi halter nu efter lande, vi tidligere har ligget side om side med, og den udvikling skal vi have vendt.
Men hvorfor er det vigtigt, og hvad mener vi egentlig med, at en virksomhedsform kan være bæredygtig? Coop og selskaber som eksempelvis Forenet Kredit, Arla og Andel har hver især mellem 100 og 250 års historie, men også når nye iværksættere vælger den demokratiske virksomhedsform, viser undersøgelser, at de har markant højere overlevelsesrater.
Og jo flere, der tager del i demokratiske virksomheder, des større tydeligere bliver værdien af fællesskaberne, fordi vi oplever, at vi ved at handle i fællesskabets interesse, også handler i vores egen interesse som medejere. Lad mig give et eksempel: hvis man som borger føler, at den grønne omstilling bliver tvunget ned over hovedet på én og måske ovenikøbet medfører økonomiske omkostninger, så risikerer vi en naturlig skepsis, der forsinker og skader processen.
I Coop har vi lige nu over 100 selvstændige brugsforeninger i fuld gang med at energioptimere deres forretninger. Det gør de blandt andet gennem Coops Crowdfunding platform, og vi kalder det Klimafunding. Her låner butikkerne pengene af deres lokale medlemmer, som både tjener renter på deres investering og tager aktiv del i medejerskabet af deres butik. Resultatet er lokalt forankrede butikker med billigere og grønnere energiløsninger og stærkere tilknytning til deres kundekreds. Det er demokrati, det er bæredygtigt, og det er vi stolte af.