Redaktionen anbefaler






Til efteråret får alle Coops over 2 mio. medejere mulighed for at stemme om, hvilken af Coops mærkesager der skal arbejdes mest for næste år. Skal det være at støtte grønnere madvaner, kampen for mindre skadelig kemi eller måske at fremme lokale varer?
Coop har stærke mærkesager og mange ildsjæle, der hver dag arbejder for, at dine varer er gode for både dit helbred, for naturen og klimaet og for de mennesker, der fremstiller dem. Det vil vi selvfølgelig blive ved med.
Men hvilken mærkesag skal Coop Danmark prioritere højest i butikkerne? Hvilken sag skal Samvirke oplyse og guide om? Hvilken sag skal vi i foreningen Coop amba stræbe efter at lave lokale arrangementer og handlefællesskaber omkring? Hvad skal vi nævne først, når vi taler med politikere på Christiansborg?
Det får du og de mere end 2 mio. andre medlemmer nu mulighed for at vælge ved et landsdækkende valg dette efterår.
Coop har siden stiftelsen for mere end 150 år siden været ejet af medlemmerne. Butikkerne er ikke stiftet for at tjene penge til en købmand, en koncern eller en ejerfamilie, men for at opfylde medlemmernes behov for gode varer i butikker, dér hvor de bor. Og retningen har altid været lagt af medlemsdemokratiet, hvor alle medlemmer kan stille op og være med.
Derfor er Coop også altid gået forrest på en række områder. Brugsbevægelsen lavede verdens første fødevarelaboratorium for at kunne teste varer, længe før det var et lovkrav. Coop indførte også komplette varedeklarationer, før det blev et krav. I 70’erne kom Minirisk-serien med en række allergivenlige hudplejeprodukter uden skadelig kemi, i 80’erne satte brugsbevægelsen økologiske varer på hylderne som de første. I dag er vi forrest med at udfase PFAS, og vi skifter emballage til plastik, der er lettere at genanvende. Mange af tiltagene er i dag blevet lovkrav og standard i detailhandlen – ofte fordi Coop har banet vejen. Og Coop arbejder fortsat med at være helt fremme, sætte de højeste standarder og gøre det let at leve sundt og bæredygtigt i hverdagen.
Men vi ved også godt, at medlemsdemokratiet kan være kringlet at finde rundt i, og der skal tænkes nyt, hvis flere skal have noget at skulle have sagt. Derfor giver vi nu alle medlemmerne mulighed for at vælge, hvilken mærkesag der skal sættes mest tryk på.
Indflydelsen til medlemmerne er en del af brugsbevægelsens dna. Da de første brugsforeninger blev stiftet, var det demokratiet, der sikrede, at hensynet til medlemmerne kom først. Den dag i dag har vi tusindvis af lokalt aktive og valgte over hele landet i foreningen, som både støtter butikken og lokalsamfundet omkring den. Og selvom OK a.m.b.a. er kommet ind som medejer af Coop Danmark, er de mere end 2 mio. medlemmer stadig medejere af butikkerne med indflydelse på retningen.
Skal vi have endnu flere med, skal der tænkes nyt. Folk har en travlere hverdag, og yngre generationer engagerer sig på nye måder. Heldigvis har brugsbevægelsen altid forandret sig med omverdenen, så vi tør godt gentænke indflydelsen til medlemmerne, så det giver mening for flere. Afstemningen om, hvad der skal være medlemmernes mærkesag i 2026, betyder dermed både, at vi går tilbage til rødderne, og at vi skaber en ny, mere direkte måde at få indflydelse på for det enkelte medlem.
Det er et vigtigt valg, vi nu lægger op til i Coop. Det er medlemmernes bedste mulighed for at få indflydelse på, hvilken mærkesag der skal prioriteres på tværs af forretning og forening, samtidig med at vi sætter Coops helt særlige dna, medlemseje, tilbage i centrum.
Jeg glæder mig meget til at afgive min stemme. Jeg håber, du gør det samme.