Er ris sundere end pasta og kartofler?

Hvad er forskellen på de forskellige typer ris?
?

Er ris sundt i forhold til f.eks. pasta og kartofler? Og hvilke ris er sundest og hvorfor? Hvad er forskellen på de forskellige typer? (Basmati, brune, parboiled, vilde...)?

 

Christian S. Hansen, Århus

Svar fra Winnie From Thesbøl

Ris, pasta og kartofler er først og fremmest energikilder - de indeholder overvejende kulhydrater. Derudover indeholder alle tre de to andre makronæringsstoffer: protein og fedt. Det sidste dog så lidt, at det næppe er værd at hæfte sig ved her.

Alle indeholder protein i større eller mindre mængder. Protein består af aminosyrer, og nogle af disse er livsvigtige for os. For at kunne vurdere kvaliteten af protein i kartofler, ris og pasta skal vi altså se på indholdet af de livsnødvendige aminosyrer.

Kartoflen indeholder ikke meget protein, til gengæld er sammensætningen sådan, at vi får alle de nødvendige aminosyrer. Ris og pasta indeholder mere protein end kartoflen. Til gengæld mangler disse proteiner nogle af de livsvigtige aminosyrer.

Der er stor forskel på vitaminindholdet. Ris og pasta er gode kilder til Bvitaminer, mens kartoflen er en god kilde til C-vitamin. Det er således svært at sige, om ris er sundere end kartofler og pasta. Grundlæggende er det bedst at spise varieret, så man får alle de næringsstoffer, man har behov for.

Der findes et utal af ristyper: lange, medium og korte, tykke og tynde, ovale og runde, og de forskellige arter og typer egner sig til forskellige formål (risengrød, løse ris, sushi osv.). De fleste typer forhandles i flere varianter: polerede (hvide), parboiled og »naturris « (brune).

Den samlede mængde af vitaminer og mineraler i ris afhænger af, om det er »naturris« (brune), parboiled eller hvide, polerede ris. Hvide ris er afskallede og polerede og dermed de mest vitamin- og mineralfattige. Parboiled ris har gennemgået en proces, hvor mikronæringsstofferne fra skaldelene presses ind i selve kornet, der siden er afskallet. Derfor er vitamin- og mineralindholdet lige så højt som for naturris.

Vilde ris er ikke ris, men frugter af en græsart der ligner risplanten. De afskalles ikke, og vitamin- og mineralindholdet er derfor højt.

Winnie From Thesbøl er mad-, måltids- og husholdningskonsulent og cand. pæd.

Se, hvad vi ellers skriver om: #kulhydrater og #kartofler