Butiksindretning: Supermarkederne holder flyttedag flere gange om året
Butikkerne flytter rundt og får nye varer
Hvor er den yoghurt henne, som jeg plejer at købe? Og hvorfor har I flyttet på melet igen? Når supermarkederne hvert år i slutningen af januar og begyndelsen af februar flytter rundt på varer og tager nogle varianter af hylderne, stiller kunderne mange spørgsmål.
Se vores interaktive grafik med indretning af et supermarked her.
Vores indkøbstur er rutine
Turen i supermarkedet på en hverdag er nemlig rutine, og så overraskes mange kunder, når den vare, de var i byen efter, ikke længere er at finde på den vante plads. Selvom et skattekort kunne være den rette hjælper, så flytter butikken ikke rundt på varerne for at drille kunderne, fortæller Finn Christiansen, der er food- og nonfoodchef for Kvickly.
Vejen til madvarerne skal være kort og hurtig
»Det skal være logisk, når man går rundt med indkøbskurven. Vi lytter meget til kunderne, når vi flytter rundt på varer og afdelinger i varehusene. Vi har spurgt en masse kunder om, hvad de forventer, når de handler.«
En af de ting, som kunderne gerne skulle mærke, er et større udvalg af fødevarer. Kvicklys kunder vil gerne inspireres. Samtidig bliver der ryddet op i gange og på søjler.
»Nogle gange vil man bare gerne have pålæg – og så have fred. Det skal være nemt at foretage sine indkøb. Derfor har vi også eksperimenteret med at gøre vejen ned til madvarerne kort og hurtig,« siger Finn Christiansen.
Mindre plads til elpærer og elektronik
Madinspirationen betyder flere varer og mere plads til fødevarerne. Den udvidede plads er taget fra eksempelvis elpærer, elektronik og gavebokse med brunch og biografbilletter.
»På de hylder har vi ikke mindre at vælge mellem. I stedet er antallet af den samme vare på hylden blevet mindre,« fortæller Finn Christiansen.
Økologi skal ses - og må gerne friste
Supermarkedet er indrettet, så du tager de varer, som butikken tjener flest penge på. Sådan lyder en af myterne om supermarkedets indretning – virkeligheden er, at indretningen og de varer, der er på hylden, er udvalgt efter mange hensyn, fortæller Lars Kejser Bob, der er afdelingschef for Coops Space Management-afdeling, der blandt andet bestemmer, hvor varerne står på hylden.
De varer, der sælger, skal have plads
»Selvfølgelig er vi købmænd, der skal leve af at sælge varer. De varer, som vi sælger mange af, skal selvfølgelig have en fremtrædende plads. Sælger vi eksempelvis ikke ret mange rodfrugtchips, får de lidt mindre plads, næste gang vi flytter rundt.«
Får en vare mindre plads, betyder det også mindre madspild. Meget plads betyder nemlig, at varen nemt bliver for gammel, inden efterspørgslen har tømt hylden. Et andet mål er også med til at bestemme indretningen. Coop vil gerne være med til at gøre det nemt at vælge ansvarlige varer.
»På vores indkøbsseddel står typisk »pålæg« og »marmelade«, men halvdelen af danskerne træffer først det endelige valg af mærke og variant ved køledisken eller på hylden med marmeladeglas. I Kvickly har vi arbejdet med, at der altid skal være en økologisk, miljøvenlig eller bæredygtig variant i øjenhøjde,« fortæller Lars Kejser Bob.