Kommer tykke mennesker hurtigere ned ad bakke på en cykel?

Det er sikkert et spørgsmål, mange af os har stillet os selv, når vi har raset ned ad bakkerne og har konstateret, at de tunge medcyklister kommer hurtigere ned end de slanke. Men hvad siger fysikken om tyngde på cykel? Samvirke har spurgt fysiker Malte Olsen.

Det handler om gnidning

Malte Olsen, der er lektor emeritus fra Niels Bohr Instituttet, forklarer, at det handler om gnidning:

»Det, der bestemmer, hvor hurtigt du kører ned ad bakke, er blandt andet gnidning. Der er tre slags gnidninger, der er afgørende. Gnidning i hjullejerne, gnidning mellem dæk og vej og den gnidning, luften giver mod personen, som også kaldes luftmodstand.«

Flade hjul betyder ikke så meget

Malte Olsen, der har arbejdet i blandt andet Marsgruppen og acceleratorgruppen på Niels Bohr Institutet, forklarer, at farten på cyklen ikke påvirkes ret meget af, om personens tyngde får trykket dækket fladere, og heller ikke ret meget af, at hjullejerne belastes lidt mere af en højere tyngde. Den helt afgørende faktor er den gnidning, luften giver mod personen.

Luftmodstanden er større, hvis personen er bred

»Det er afgørende, hvor meget manden på cyklen fylder, hvis du ser ham forfra. Hvis du tager et billede af en mand på cykel forfra, er det hans areal, der afgør, hvor stor luftmodstand han har. Luftgnidningen er større, hvis manden har et stort areal. Det er også derfor, du ser, at racerkørere på cykler ligger helt ned over cyklen for at få så lille et areal som muligt set forfra. For luftmodstand er bestemt ikke i småtingsafdelingen, når det drejer sig om fart,« siger Malte Olsen.

Tyngden er den anden side af sagen

Gnidninger er altså den ene side af sagen, hvor mandens bredde virker bremsende på cyklens fart.

»Den anden side af sagen er personens tyngde. Jo tungere personen er, jo mere fart får han på. Mandens tyngde giver cyklen energi på vej ned af bakken. En lille tyk mand kommer altså hurtigere ned ad bakke end en høj tynd mand,« siger Malte Olsen.

Ja de tykke kommer hurtigst ned for foden af bakken

Der er lavet et hav af forsøg med luftmodstand, vægt og fart, fordi det også er afgørende for, hvor hurtigt biler kører, og derfor er Malte Olsen også sikker i sin sag, når han konkluderer:

»Ja, hvis der er to mænd, der er præcis lige store set forfra, så kommer den tykke hurtigst ned.«

Hvis det kun er en lille bakke, man kører ned ad, vil forskellen ikke være så stor på, hvem der når først i mål. Men jo længere og stejlere bakken er, jo større vil forskellen på farten være, og jo større et forspring vil den tykke få.

Artiklen er første gang udgivet 19. juni 2014. Vi har faktatjekket artiklen og genudgivet den 1. november 2024.

Eksempel Billede

Samvirke samarbejder med Cyklistforbundets kampagne Vi Cykler Til Arbejde, som skal få endnu flere danskere til at bruge den bæredygtige jernhest på job. Vi Cykler Til Arbejde foregår i maj, men du kan smugstarte med Vintercyklingsugen, som løber fra 25. november til 1. december. Det er helt gratis. Læs mere om Vintercyklingsugen her.