Klumme: Invester i de grønne fødevareproducenter
Konfekt lavet på bælgfrugter, gin på kombucha-rester og en app, der hjælper dig med at sælge overskuddet fra din køkkenhave. Det er bare nogle af de projekter, som en række virksomheder nu inviterer forbrugerne til at bakke op om via crowdfunding.
Virksomhederne har alle deltaget i forløbet Green Crowdfunding Accelerator. Forløbet, der afvikles flere gange årligt, henvender sig til startups med en grøn profil og har til formål at imødekomme virksomheders behov for finansiering og danskernes stigende interesse for at investere grønt.
Det overrasker nok mange, at langt størstedelen af Coops CO2-udledning ikke stammer fra transport, emballage eller madspild, men derimod fra produktionen af de fødevarer, der er på hylderne i butikkerne. Hele 97 procent af Coops samlede CO2-udledning kommer fra vareproduktionen. Netop derfor er det oplagt, at der sættes ind her for at nedbringe udledningen – og det bør vi alle hjælpe virksomhederne med.
Derfor har Coop Crowdfunding i samarbejde med NGO’en Sustainary udviklet Green Crowdfunding Accelerator-forløbet. I efteråret 2021 har 10 udvalgte virksomheder gennemført forløbet, og det har resulteret i 6 forskellige crowdfunding-projekter – alle med et grønt fokus.
Måske har du, ligesom mange andre, lyst til at træffe grønnere valg, men samtidig svært ved at overskue, hvor du skal begynde. Et sted at starte er ved at bakke op om dem, der skal producere den mad, vi skal leve af i fremtiden. Når du støtter et af de grønne projekter hos Coop Crowdfunding, giver du både nødvendig økonomisk opbakning til en lille virksomhed og tilkendegiver, at der er behov for mere klimabevidste producenter.