Sukker

Søde sager dulmer stress og bekymringer

Stress og bekymring gir os lyst til søde sager. For når vi spiser vingummibamser, chokolade eller flødeskumskager, bliver vi beroliget og glemmer for en stund vores problemer.

Det er helt naturligt, at vi får lyst til søde sager, når vi ikke har det så godt

Stress og bekymring gir´ os akut trang til søde sager

”Der er en sammenhæng mellem følelsesmæssigt pres og trangen til at spise sødt. Vi kender alle følelsen af at blive beroliget, hvis man spiser en plade chokolade,” siger psykolog Uffe Damborg.

For når vi er stressede, kede af det eller bekymrede bliver stresshormonet kortisol frigivet i vores hjerne. Kortisol giver os lyst til sød og fed mad. Og hvis vi bukker under for lysten og spiser chokoladebaren, så sker der noget smart i hjernen. For de søde sager gør, at der kommer mere af signalstoffet serotonin. Og serotonin kan kontrollere, at der ikke frigives flere stresshormoner. Og derfor får vi det bedre for en lille stund.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Søde sager trøster os

”Når man ser tilbage på ens eget liv, vil man finde ud af, at der indgår søde sager i mange gode oplevelser som fødselsdage, højtider og fridage. Samtidig har mange forældre i bedste hensigt givet deres barn et bolsje eller en is, hvis de er kede af det. Så for at give sig selv omsorg senere i livet, giver vi os selv søde sager,” siger Uffe Damborg.

Søde sager sætter altså ikke kun gang i signalstofferne i hjernen. Helt fra begyndelsen af vores liv bliver det søde forbundet med noget kærligt. Vi kommer alle hjælpeløse til verden og overlever på vores mors omsorg og søde modermælk. Så vi forbinder den søde smag med noget trygt, godt og kærligt.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Tag fat i problemet, ikke slikposen

”Der er ikke noget galt i at spise slik en gang imellem for nydelsens skyld. Men når håndterer stress ved at overspise slik, så bliver det problematisk,” siger Uffe Damborg, der anvender kognitiv terapi og mindfulness til at behandle sukkerafhængighed.
 
Derfor skal man tage fat i det problem, som giver en den negative følelse, der gør at man får lyst til søde sager. For selvom serotoninen gør, at man ikke kan mærke de negative følelser for en tid, så er problemet der stadigvæk. Så næste gang lysten til søde sager melder sig, er det måske en god ide at spørge sig selv: ”Hvad er det egentligt der nager mig?” Før man rammer slikhylderne.

Læs mere om