Redaktionen anbefaler






Esbjerg og Omegns Brugsforening åbnede i 1949 Danmarks første selvbetjeningsbutik. Pludselig kunne kunden tage en kurv i hånden og selv plukke mel og marmelade ned fra hylderne. I stedet for varer i løs vægt og uindpakkede produkter mødte husmoderen nu varer i emballage.
Med emballagen skal varen kunne tale for sig selv og fortælle om indhold, kvalitet, pris – og det hele skal helst se indbydende ud. Emballagen overtager på den måde personalets arbejde, forklarer Samvirke i 1955, da selvbetjeningsbutikkerne begynder at blive udbredt.
»Emballagen giver i reglen også husmoderen gode råd. F.eks. giver konservesdåserne, pakken med kagepulver og suppeblokken opskrifter på varens tillavning,« fortæller Samvirke videre i artiklen.
Samvirke opfordrer forbrugerne til at være på vagt overfor den lidt for smarte og højtråbende emballage:
»Flotte kartoner er en misforståelse, hvis de fordyrer varen uforholdsmæssigt og er uden hygiejnisk eller opskriftsmæssig betydning.«
https://classic.samvirke.dk/magasin-artikel/varen-der-saelger-sig-selv
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10