Sådan sidder du rigtigt bag rattet
Sid ordentligt
En korrekt kørestilling er sundt og godt for din krop, men først og fremmest handler det om sikkerhed på vejen, fortæller Søren W. Rasmussen, som er bilteknisk redaktør på FDM’s medlemsblad, Motor.
»Når man sidder rigtigt, kan man betjene alle knapper uden at skulle strække sig, og uden at man mister overblikket. Og så er det ikke mindst vigtigt, at man sidder ordentligt, hvis man skal lave en pludselig afvigemanøvre,« siger han.
Søren W. Rasmussen forklarer her, hvad du skal være opmærksom på, så du kan komme til at sidde korrekt bag rattet.
Pedalerne
Start med at indstille sædet, så afstanden til pedalerne føles behagelig. Kør sædet frem og tilbage, til du har fundet den rette position. Du skal kunne træde koblingen i bund uden at anstrenge dig, og uden at dit ben bliver strakt helt ud. Sørg altså for at have en let bøjning i benet, når koblingen er trådt helt i bund.
Sædet
Når du har fundet en passende afstand til pedalerne, er det tid til at justere de øvrige indstillinger af sædet. Som tommelfingerregel er det en god idé at sætte sædet højt, så du får et godt udsyn over trafikken. Det kan godt være, du skal justere lidt på længden til pedalerne, når du justerer på sædets højde.
I forhold til sædets ryglæn er det vigtigt, at du ikke læner det for langt tilbage. Sørg i stedet for at have god rygstøtte, det giver den bedste kørestilling.
Rattet
I mange nyere biler kan rattet både skydes frem og tilbage og op og ned. 2 forhold skal være opfyldt, for at rattet kommer i den optimale position.
Prøv først at lægge dit håndled på den øverste del af ratkransen, så hånden hænger ned bagved som vist på billedet. Din arm skal gerne være strakt, når du sidder naturligt i sædet lader håndleddet hvile på denne måde.
Rattet
Det andet, du skal tjekke, er, om armene har den optimale bøjning, når du holder hænderne korrekt på rattet.
Hvis du forestiller dig rattet som en urskive, skal du holde venstre hånd mellem 9 og 10 og din højre mellem 2 og 3, når du kører ligeud. På de fleste biler er rattet lavet, så dine hænder hviler helt naturligt i denne position.
Armene skal nu have en bøjning på omkring 90 grader, for at du har den optimale mulighed for at reagere hurtigt og dreje uden at skulle flytte hænderne på rattet.
Sikkerhedsselen
Sikkerhedsselen skal sidde, så den hverken generer halsen eller falder ud over skulderen.
I nogle biler kan sikkerhedsselen justeres op og ned på det punkt, hvor den hæfter i bilens væg. Det hedder b-stolpen. Selens fæste på b-stolpen skal som tommelfingerregel så højt op så muligt, uden at selen kommer til at genere hals og hoved.
Hovedstøtte
Formålet med hovedstøtten er ikke at give dig god komfort. Faktisk skal hovedet som udgangspunkt slet ikke hvile på puden. Hovedstøtten er der af sikkerhedsmæssige årsager for at modvirke piskesmæld, hvis du bliver påkørt bagfra.
Indstil hovedstøtten, så den øverste del flugter med det øverste af dit hoved.
Spejle
Det er vigtigt at give sig tid til at justere spejlene rigtigt. Foruden vejen skal du kunne se en lille smule af bilen og en lille smule af himlen i sidespejlene. Grunden til, at du skal kunne se lidt af himlen, er, at du på den måde sikrer sig, at du kan se langt nok bagud.
Ved samtidig at have lidt af bilen med i spejlet sikrer du dig, at der ikke er blinde vinkler ind mod bilen.
Det indvendige bakspejl skal indstilles så du kan se hele bagruden. Husk, at bakspejlet ikke til for, at du kan kommunikere med dem på bagsædet, men for at du kan orientere dig bagud.