Redaktionen anbefaler






Hvad er problemet?
Hormonforstyrrende solfiltre i solcreme, PFAS i mascara, azo-farvestoffer i børneslik – og pesticidrester i frugt og grønt. Alt for mange dagligvarer indeholder kemiske stoffer, som kan påvirke sundheden negativt – og det er ikke altid nemt for forbrugerne at forstå etiketten. Derfor må dagligvarehandlen – og Coop – tage ansvar for, at det bliver nemmere at navigere i.
Det gør Coop allerede, og det kan Coop arbejde videre med
→ Stiller høje kemikrav – ikke kun til egne varemærker, men til hele sortimentet.
→ Udfaser problematiske stoffer, før de bliver ulovlige.
→ Arbejder efter et forsigtighedsprincip – hellere for tidligt end for sent.
→ Informerer løbende om, hvor Coop går længere end loven. F.eks. i 2014, hvor PFAS i papiremballage blev skrottet.
→ Ingen salg af solcreme med hormonforstyrrende solfiltre.
→ Intet salg af tandpasta med triclosan (bakterier kan blive resistente).
→ Tillader ikke PFAS i tøj, sko og køkkenudstyr.
→ Stiller skrappe krav til pesticider – maks. halvdelen af de tilladte grænseværdier.
Hvad er problemet?
Forbrugerne har størst tillid til danske varer – og med god grund. Men selvom størstedelen af varerne i Coop kommer fra danske leverandører, kan det indimellem være svært at se for forbrugerne. Samtidig oplever mindre danske producenter, at det er svært at få deres varer ud i butikkerne. Det må kunne gøres bedre – for både kunder og producenter.
Det gør Coop allerede, og det kan Coop arbejde videre med
→ Fremhæver danske og sæsonbaserede produkter tydeligt i butikken.
→ Sikrer plads til og styrker synligheden af lokale og specialproducerede varer.
→ Har fokus på ferskvarer fra danske producenter og lokale kvalitetsvarer. Vesterhavsost, Læsø Sydesalt og Thise er gode eksempler.
→ Skaber kort vej fra jord til butik gennem samarbejde med lokale avlere.
→ Tillader fleksibelt sortiment, så forbrugeren kan spørge sin lokale butik, om de kan tage særlige varer hjem.
Hvad er problemet?
Danskerne spiser ikke nok af det grønne – og glemmer ofte både sæson og smag. For mange kan grøntsager føles dyre, besværlige at tilberede og kedelige uden kød, så hvordan undgår vi, at næste generation kommer til at leve af færdigretter og mikrobølgemad?
Det gør Coop allerede, og det kan Coop arbejde videre med
→ Har grønt som den første varegruppe, kunderne møder i butikken.
→ Kører løbende kampagner for grønnere måltider. Og udgiver gratis opskrifter og tips til sæsonens råvarer.
→ Underviser og uddanner børn og unge gennem Coop Madskole GoCook.
→ Fokuserer på, at grønnere mad ikke handler om forbud, men om at gøre det nemt og lækkert at vælge grønt.
→ Har fokus på madpyramiden som guide – især de nederste lag: grøntsager, frugt, bælgfrugter og fuldkorn.
→ Har alternativer til kød – både i opskrifter og på hylder.
→ Har grønne mærkedage, f.eks. Bælgfrugternes Dag og Æblets Dag.
→ Har frugt & grønt-strategi: kortere vej fra mark til butik = friskere varer.
→ Udkommer med opskrifter og mere inspiration i Samvirke, butikker og på Coop.dk.