Redaktionen anbefaler






Priserne er Priserne på mange fødevarer er tårnhøje. Prisen på mad er steget mere end de øvrige priser, og mange familier døjer med at få enderne til at mødes i husholdningsbudgettet.
Så hvad er nu det for noget pjat med at stemme om mærkesager?
Det korte svar er: Jo, selvfølgelig er prisen uhyre vigtig. Det var den, da Coop blev stiftet for mere end 150 år siden, og det er den stadig.
Coops grundmission er lokale butikker med gode varer til rimelige priser. Nu som før.
Men det har aldrig stået alene. For gennem Coops lange historie løber ansvarligheden som en rød tråd. Det handler om at tage udgangspunkt i medlemmernes behov og interesser. Prisen skal være rimelig, men varerne skal også være ordentlige, sunde og produceret med respekt for mennesker og miljø.
Coop stiftede i 30’erne verdens formentlig første forbrugerlaboratorium for at kunne undersøge, hvad der egentlig var i varerne. Ikke fordi nogen udefra krævede det, men fordi det var i medlemmernes interesse.
Coop satte fulde ingredienslister på varerne, før det var et lovkrav, fordi det var i medlemmernes interesse. Og sådan har det gentaget sig gennem Coops historie. Den første astma- og allergivenlige produktserie blev lanceret i 70’erne. De første økologiske varer kom på hylderne i 80’erne. Coop har igen og igen udfaset skadelige kemiske stoffer, før loven krævede det. Senest PFAS fra stegepanderne.
Der er en grund til, at Coop gennem historien er gået foran både konkurrenter og lovgivere på ansvarlighed.
Det styrende er ikke at skabe et overskud til en ejerfamilie. Coop er andels- og medlemsejet, og det styrende er medlemmernes interesser. Ikke kun i rimelige priser, men også i ordentlige varer.
Og det er den tilgang, vi skal tilbage til. Forretningen skal hænge sammen, og priserne skal være konkurrencedygtige, det er givet. Men Coop skal fortsat tjene medlemmerne.
For det er stadig Coops særkende blandt alle de mange dagligvarekoncerner. Og det særkende vil vi nu sætte helt frem i vinduet.
Den afstemning, vi kører nu, hvor alle medlemmer af Coop får mulighed for at vælge den mærkesag, som vi skal prioritere højest i 2026, er et forsøg på netop det.
At give medlemmerne styrepinden. At lade dem – os alle 2 mio. – give et klart mandat til, hvad der er vigtigst det kommende år.
Medejerskabet, medlemsejet. Det er Coops særkende, men det er også tit noget diffust. Hvad har det af betydning for mig i min hverdag, når jeg er nede og handle? Nu bliver medejerskabet konkret. Der er en afstemning, og alle medlemmer kan vælge, om Coop skal gå i den ene, anden eller tredje retning.
Det er et forsøg på at komme ind til essensen af Coops særkende på en måde, der også giver mening for en bred medlemsskare i en travl hverdag.
Vi håber, du vil bidrage til at fortsætte Coops stolte historie for at tage ansvar med udgangspunkt i medlemmernes ønsker ved at sætte dit kryds i valget af Medlemmernes Mærkesag 2026.