Redaktionen anbefaler






Coop er en særlig virksomhed i dansk dagligvarehandel.
Grundlagt i 1866 er vi den ældste. Med 900 butikker er vi dem, der er flest steder i Danmark. Men den største forskel er, at vi ikke er ejet af en udenlandsk koncern, men af vores to millioner medlemmer. Vores kunder er medejere af virksomheden.
Det vil vi gerne gøre tydeligere.
Derfor kommer der nye fordele og flere særlige tilbud til medlemmerne, for det skal selvfølgelig give mening at være medlem.
En helt ny aktivitet, som nu har premiere, er Medlemmernes Mærkesag, der også skal gøre det tydeligere, at man som medlem har mere indflydelse end andre steder.
Fremover vil vi hvert år bringe et antal sager til afstemning blandt alle vores medlemmer. Vi spørger: Hvad synes du, vi i særlig grad skal fokusere på det kommende år?
Og lige nu tager vi hul på den første afstemning. Her kan medlemmerne i den kommende tid stemme på et af disse tre emner, som det vi skal prioritere højest i 2026, både i foreningen og forretningen, politisk og kommercielt:
Det er sager, vi allerede arbejder med, og hvor vi historisk er gået foran. Men det er samtidig sager, som er vigtigere end nogensinde.
Grønnere mad fordi det er vigtigt både for vores sundhed og for klimaet. Men mange synes, det er for dyrt, andre synes det er udfordrende at tilberede mad fra grunden og vælger i stedet forarbejdede produkter. Lavere afgifter og mere oplysning og inspiration er midler, vi kan anvende. Skal vi arbejde for mere grønt?
Skadelig kemi fordi det spreder sig mere og mere og udgør en fare for drikkevandet og vores sundhed. Selv om Coop over de seneste 40 år har fjernet problematiske kemikalier og har flere end 100 varekrav, der går udover lovgivningen, så vokser problemet generelt. Skal vi arbejde for mindre skadelig kemi?
Dansk og lokalt, fordi vi er den mest lokale dagligvarevirksomhed – vi har butikker lige der, hvor maden produceres. I dag er 60 procent af vores varer produceret i Danmark, men ofte er varer produceret i udlandet billigere. Skal vi arbejde for mere dansk og mere lokalt?
Uanset hvad der bliver valgt, vil vi fortsat arbejde for de to andre områder. Men det område, der bliver valgt, vil altså få ekstra stor opmærksomhed i 2026.
Afstemningen foregår digitalt og begynder 22. september, og kampagnen kommer også til at være synlig i butikkerne i uge 43 og 44, hvorefter valget afsluttes ved udgangen af oktober. Godt valg om Medlemmernes Mærkesag 2026!