Eleverne på Egå Ungdoms-Højskole får lov til at sove længe
En hverdag man kun kan drømme om
Linnea Boesgaards vækkeur ringer klokken 9. På det tidspunkt har de fleste danskere allerede besøgt kaffemaskinen på arbejdet et par gange, og klokken har ringet ind i folkeskolen. Det har den ikke på Egå Ungdoms-Højskole, hvor eleverne først møder klokken 10. Det er Linnea Boesgaard glad for. Hun har det nemlig svært, når hun ikke får nok søvn.
»Når jeg ikke har sovet nok, er jeg ikke særlig selskabelig. Jeg gider ikke snakke med folk, før jeg er vågnet. Man bliver tung i kroppen, og jeg går ind i min egen verden,« siger Linnea Boesgaard.
Veludhvilet og veloplagt
Klokken kvart over 9 har Linnea Boesgaard bevæget sig ned til kantinen, hvor morgenmaden venter. Skolen er ved at vågne op. Elever og lærere sidder side om side under de lavthængende loftslamper ved langbordene og drikker dampende kaffe eller skovler yoghurt indenbords. Snakken går allerede lystigt, og humøret er højt, selvom det er mandag.
Inden Linnea Boesgaard skal til første time, fortæller hun, hvorfor den sene mødetid hjælper hende til at blive en bedre elev.
»Jeg når at vågne, og jeg når at blive udhvilet. Det kan godt være, at jeg går lidt senere i seng, end da jeg gik på gymnasiet, men der skulle jeg også møde så tidligt, at jeg slet ikke var veloplagt. Det handlede mere om at holde sig vågen i gymnasiet, end det handlede om undervisningen. Her er jeg klar til at lære noget fra starten af dagen,« siger Linnea Boesgaard.
Eleverne sover mere og bliver skarpere
Egå Ungdoms-Højskole indførte den senere mødetid tilbage i foråret 2012 efter utallige forsøg på at få eleverne op til tiden. Underviser Lars Andreassen, cand. mag. i idéhistorie og kognitiv semiotik, fortæller:
»Da vi begyndte undervisningen kl. 8.30, var det svært at få startet en diskussion i timerne. Man kunne sige nogle ret vilde ting, uden at eleverne løftede et øjenbryn. Efter vi indførte en senere mødetid, er eleverne bedre til at høre efter og engagere sig i timerne. Nu er jeg nødt til at gå hjem og forberede mig mere til timerne, fordi vi kan nå mere stof på den samme mængde tid.«
Forsøget med den sene mødetid er ifølge Lars Andreassen en succes, fordi eleverne får den søvn, de har brug for. Han tror ikke på, at eleverne bare kan gå tidligere i seng.
»Vi har spurgt eleverne, om de har udskudt deres sengetid, fordi de skal møde senere. Det har de ikke. De får bare lov til at følge deres naturlige døgnrytme,« siger Lars Andreassen.
Egå Ungdoms-Højskole
Egå Ungdoms-Højskole startede tilbage i 1921, som en efterskole for de lokale i området lidt udenfor Aarhus.
I 1970 blev Egå godkendt som ungdoms-højskole og er i dag en af de få ungdoms-højskoler i landet.
Der går omkring 80 elever på skolen i alderen 16-19 år.
Kilde: euh.dk
En mindre stresset morgen
En af de andre elever på Egå Ungdoms-Højskole er Tobias Jørgensen. Han er også glad for den sene mødetid, da han føler sig mere frisk og veloplagt.
»Det var meget stressende om morgen, da jeg gik i folkeskole og skulle møde tidligt. Her på Egå har man lidt bedre tid, så den stress, man kan føle, er væk. Jeg bliver i bedre humør, og når man er i bedre humør, så er det også nemmere at optage information i timerne,« siger Tobias Jørgensen.
Klokken er ved at være 10. Kaffen er drukket og yoghurtskålene tomme. For Tobias Jørgensen og Linnea Boesgaard står der drama på skemaet, som de glade og veloplagte møder op til, til tiden.