Sådan spærrer du dit betalingskort og NemID

Samvirke har lavet en guide til, hvordan du spærrer dit betalingskort og NemID, hvis uheldet er ude

Har du mistet dit betalingskort, er det vigtigt, at du spærrer kortet hurtigst muligt.

Mistet kort eller NemID

Har du mistet dit betalingskort, dit NemID-nøglekort, eller er der nogen, der har afluret din PIN-kode?

Det skal du gøre:

  • Spær kortet eller dit NemID hurtigst muligt.

Finder du dit betalingskort igen, kan du ringe til egen bank og høre om mulighederne for at få åbnet kortet igen.

 

Falske henvendelser

Er du blevet ringet op af nogle falsknere, der udgiver sig for at være din bank, NemID eller Nets?

Det skal du gøre:

  • Hvis du har udleveret NemID-oplysninger eller betalingskort, skal disse spærres.

Som udgangspunkt kontakter hverken din bank, NemID eller Nets dig per telefon og beder dig om at udlevere personlige oplysninger. Vil du være sikker, kan du ringe på de officielle telefonnumre for at høre, om opkaldet er reelt.

 

Hvor skal du ringe hen:

  • Hvis du skal have spærret dit betalingskort eller NemID, er det din egen bank, du skal rette henvendelse til. Kan du ikke komme i kontakt med egen bank angående spærring af betalingskort eller NemID, kan du forsøge at kontakte følgende:
    • VisaDankort +45 44 89 29 29
    • Mastercard +45 44 89 27 50
    • NemID +45 72 24 70 50

 

Vær opmærksom på, at NemID bliver afløst af MitID efter godt 10 års tro tjeneste. NemID lukker, når MitID er fuldt indfaset i 2022. Du vil ikke kunne mærke de store forskelle, men der er justeringer, som betyder, at det bliver vanskeligere at misbruge MitID. Du kan læse mere om MitID her: MitID (digst.dk).