Tag aldrig billeder af dit NemID-nøglekort: Det kan betyde, at du skal betale for svindel i dit navn
Kopiering af nøglekort kan blive dyrt
På NemID’s hjemmeside oplyses det, at man aldrig må kopiere nøglekortet ved at scanne eller fotografere det, men ikke alle ved, at denne handling kan blive dyr, fordi man i sidste ende hæfter for misbrug og svindel, hvis det viser sig, at man har handlet uansvarligt med sit NemID.
Har du selv gjort misbruget muligt?
Hvis en svindler for eksempel køber en ny telefon i dit navn ved hjælp af en underskrift med dit NemID, kan du ende med selv at skulle betale for telefonen. Du hæfter som udgangspunkt for de aftaler, du har indgået i dit eget navn. For at undgå dette skal du kunne bevise, at du ikke har handlet uagtsomt. Der vil blive lavet en uagtsomhedsvurdering af, om du har gjort misbruget muligt. Derfor er det vigtigt, at du har opbevaret dit nøglekort, som loven foreskriver det, og ikke har taget billeder af det.
Sådan er reglerne:
- Du skal opbevare dit nøglekort (og nøgleviser) sikkert og forsvarligt, så andre ikke kan få adgang til at bruge dem.
- Du må ikke overlade dit nøglekort (og nøgleviser) til andre
- Du må ikke scanne nøglekortet, indtaste nøgler på et eksternt medium eller på anden måde digitalisere elle kopiere nøglerne.
Du skal acceptere Regler for NemID, når du bestiller NemID.
Kilde: Nemid.nu
Er du blevet franarret dit NemID?
Er oplysningerne om ens NemID blevet franarret en under falske forudsætninger, vil man ikke i samme grad skulle stå til ansvar. Derfor vil man som regel ikke skulle hæfte for aftaler, der er indgået med ens NemID, hvis ankenævnet tror på, at vedkommende, der står på aftalen, er blevet snydt.
Spær nøglekortet med det samme
Hvis du mister dit NemID-nøglekort eller formoder, at andre har oplysninger om dit NemID, er det vigtigt, at du reagerer med det samme og spærrer kortet. Har du mistanke om, at der allerede er sket svindel, skal du med det samme melde det til politiet.
Desuden kan det være en god idé at indsætte en kreditadvarsel i dit navn.
Kilde: Laurine Støving Larsen, jurist ved Forbrugerombudsmanden