Hvad gør man, hvis man hælder benzin i en dieselbil?

Har du prøvet at hælde det forkerte brændstof i din bil, ved du, hvor dum man så kan føle sig. Men du kan trøste dig med, at Falck hvert år rykker ud til cirka 5000 fejltankninger, så du er ikke alene. Samvirke har talt med Mogens Larsen, som er autosupervisor hos Falck i region syd, om, hvordan man skal forholde sig, hvis man tanker forkert. 
Mand står ved bil med ild i efter at have hældt forkert brændstof på

Det er træls at hælde forkert, men der er i det mindste mange, der gør det - trøst dig med det.

Hvor langt må man køre, hvis man hælder forkert i tanken?

»Det kan man ikke sige generelt, for det kommer an på, hvilken type dieselmotor du har. Er det en gammel type dieselmotor, tager den ikke nødvendigvis skade af en fejltankning, men nye commonrail- eller HDI-motorer med højtrykspumper er meget mere sarte. I de nye motorer skal der næsten ikke noget til, før en urenhed sætter motoren i stå og brændstofsystemet risikerer at blive beskadiget, med en efterfølgende dyr reparation til følge.

Skal du gå med både livrem og seler, vil jeg anbefale, at du lader helt være med at starte bilen og ringer til os eller på anden måde får din bil bragt på værksted, hvor de kan tømme tanken og rense tanken og brændstofsystemet.«

Hvad kan man gøre selv, hvis man fejltanker?

»I virkeligheden kan du ikke rigtig gøre noget selv. Nogle tror, at de bare kan suge benzinen op, hælde diesel i og køre videre. Men det vil jeg ikke anbefale, for du kan ikke suge alt brændstoffet op med en hævert eller en pumpe fra byggemarkedet. Vi har specielle tanktømningsanlæg på vores biler, som kører på trykluft for at undgå gnister og dermed ulykker. De fleste pumper til privatbrug kører på strøm, og så risikerer man at antænde benzindampe med gnister - og det er meget farligt. Samtidig er det vigtigt, at det opsugede brændstof bliver efterbehandlet miljømæssigt korrekt.«

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Hvor mange liter kan man hælde forkert i og stadig fylde op med diesel?

»Ifølge visse benzinselskaber må man have op til  7 % fremmed brændstof i tanken. Men jeg vil mene, at det kun gælder de ældre biler, og måske ikke engang dem. Jeg vil ikke anbefale, at man på noget tidspunkt kører på forkert brændstof i sin bil, og heller ikke starte motoren eller sætte tænding på, for så aktiverer man brændstofpumpen, som risikerer at sende det forkerte brændstof op til motoren.«

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Hvad sker der med motoren, når man fejltanker?

»Benzin indeholder modsat diesel ingen olie, som kan hjælpe med at smøre brændstofpumpen. Derfor risikerer man, når man hælder benzin på en dieselmotor, at pumper, dyser og lignende kører varme og sætter sig fast. 

Hvis man ignorerer, at der er forkert brændstof på bilen, og man starter og kører, risikerer man derfor en regning på op til 25-30.000 kroner eller endnu dyrere.«

Hvad gør I, når I kommer ud til en fejltankning?

»Vi tømmer først tanken i bilen samt brændstofrørene og de slanger, som går op til brændstoffilteret. Vi suger også brændstoffilteret tomt. Så renser vi det hele og hælder et rensemiddel i tanken, som sørger for at rense sod og andre urenheder ud, når motoren kører. Den uheldige bilist får derudover ½ liter smøre- og renseadditiv, som skal hændes i tanken de næste 8-10 tankfulde. Al det sammenblandede brændstof tager vi med og får bortskaffet som farligt affald, og bilisten kan trygt fortsætte sin køretur efter en halv til en hel time.«

Og hvad sker der, hvis man hælder diesel i en benzinbil?

»Oftest kan det ikke lade sig gøre at tanke forkert på en benzinbil, da tankstudsen til diesel i de fleste tilfælde er for stor til at gå i påfyldningsstudsen på bilen. Lykkes det alligevel at hælde diesel på benzinbilen og komme videre ud på landevejen, stopper motoren med det samme, dieselen når benzinpumpen. 

Diesel er ikke slet så letantændeligt som benzin, så det soder hele motoren til, hvis det kommer ind i den. Sker det, skal alle filtre renses eller skiftes. Det er som regel ikke så skadeligt for motoren, som hvis du hælder benzin i en dieselmotor, men arbejdsbyrden er mindst lige så stor og omstændelig – og bekostelig. En benzinbil med diesel bør derfor også tømmes korrekt.« 

Hvad koster det at tanke forkert?

»I bedste fald koster det dig en tømning af tanken, eventuelt et nyt brændstoffilter og en slat af det rigtige brændstof at køre hjem på. Det vil til sammenligning være en værkstedsregning på et sted mellem 1500 og 3000 kroner og tiden, du skal undvære bilen. 

Har du autohjælp, koster det hos Falck 900 kroner ud over dit abonnement at få dem til at klare din fejltankning.«

 

Kilde: Autosuperviser Mogens Larsen, Falck region syd.

Læs mere om