Galleri: Så meget salt bør du kun spise om dagen

9 ud af 10 danskere spiser mere salt end de officielle anbefalinger, som lyder på maks. 5-6 g om dagen. For børn lyder anbefalingerne på 0-4 g alt efter alder. Se her, hvor meget salt det svarer til at spise gennem maden for voksne og børn i forskellige aldersgrupper – vel at mærke uden også at drysse salt på maden.

Vær opmærksom på, at saltindholdet kan variere alt efter mærket og typen af en fødevare. Det angivne saltindhold i varerne brugt i galleriet gælder for den specifikke vare, der er vist. 

Vi spiser for meget salt

90 procent af danskerne spiser alt for meget salt. I gennemsnit spiser mænd 9-11 g salt om dagen, mens kvinder spiser 7-8 g. I gennemsnit bør vi skære ½ teskefuld salt (3 g) af vores daglige forbrug, så vi når de anbefalede 5-6 g.

De største kilder til salt i maden er brød, kødprodukter, herunder pålæg, og ost. Vil du skære ned på saltet, kan du se efter produkter, der er mærket med Nøglehullet. Nøglehulsmærket mad vil indeholde mindre salt end ikke-nøglehulsmærket mad i samme kategori.

Sænk blodtrykket med mindre salt

Får du for meget salt, kan det øge dit blodtryk og påvirke andre faktorer, der øger din risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdomme. Desuden er det sandsynligt, at et højt indtag af salt giver øget risiko for mavekræft, ligesom nyrerne kan blive belastede af et for højt saltindtag, fordi saltet udskilles her.

Det opløftende er, at dit blodtryk hurtigt vil falde igen, hvis du sænker dit indtag af salt. Det gælder særligt, hvis du i forvejen har for højt blodtryk, er ældre eller overvægtig.

Kilde: Fødevarestyrelsen

Se, hvad vi ellers skriver om: #sundhed, #mad og #salt