Farvel til indkøbsposen - salget falder hurtigt

Bæreposerne er gået fra at være en smart opfindelse over at være samleobjekter med genkendelige kunsttryk og særudgaver til i dag at være en ting, som de færreste danskere tager ved kassen, når de køber ind

På få år har danskerne droppet indkøbsposerne i supermarkedet - langt de fleste har selv poser eller net med til at transpotere varerne hjem 

Fra papir til plastik i 1965

Bæreposen af plastik blev opfundet i 1965, og hurtigt fortrængte den papirversionen, som supermarkederne hidtil havde brugt. En af de første til at afskaffe papirposen var kæden Irma, der også indførte betaling på poserne. For at formilde kunderne lod kæden kunstnere dekorere plasten, og hermed var de kendte kunstposer fra Irma født. 
Kilde: Coop

Salget af bæreposer er i frit fald

Salget af bæreposer falder, falder og falder i supermarkederne. Siden januar 2020 er andelen af kunder, der køber en bærepose i Coops butikker, halveret. I øvrigt er det efterhånden under 10 % af alle ekspeditioner, hvor en kunde køber en bærepose. 
Kilde: Coop Analyse

En bærepose må ikke være gratis

Siden 2021 har det været forbudt for butikker at give en gratis pose, selvom du har brugt tusindvis af kroner på tøj, har købt en tung julegave hos isenkræmmeren eller hentet to pizzaer. Forbuddet mod gratis poser skulle mindske plastikforbruget. I samme ombæring blev det også forbudt at udlevere de meget tynde poser – dog med den undtagelse, at man i dagligvarebutikker må stille poser, der er tyndere end 15 mikrometer, til rådighed for kunderne, hvis poserne er til f.eks. frugt og grønt og tjener til at holde varer adskilt eller mindske madspild. 
Kilde: Miljø- og Ligestillingsministeriet

4 kroner er mindsteprisen

En bærepose må ikke være billigere end 4 kr. i Danmark. Mindsteprisen blev indført i 2021 for at mindske forbruget og øge genbrug af poser. For hver pose går omkring 1,50 kr. til afgifter, resten går til moms, produktion og fortjeneste til supermarkedet.  
Kilde: Regeringen.dk

Tunge poser til jul og påske

Julen og påsken er pose-højtider, eller i hvert fald højdespringere. Noget tyder på, at vi underestimerer, hvor mange ting, vi køber til julebordet og påskemiddagen – i hvert fald stiger salget af bæreposer med næsten 20% i den uge, hvor påsken og hvor julen falder, hvis man sammenligner med ugerne før og efter. 

Kilde: Coop Analyse

Læs mere om