10 ting, du ikke vidste om indkøbsvognen

Indkøbsvognen er lige så amerikansk som forbrugsglæden, den symboliserer. Men vognen er også blevet brugt som billede på hjemløshed, moral, nethandel og – måske – fremtiden

Verdens første indkøbsvogn

I 1936 har Sylvan Goldman to supermarkedskæder i Oklahoma. Han lægger mærke til, at kunderne – oftest husmødre – stopper med at putte varer i indkøbskurven, når den bliver for tung at bære. En dag sidder han og kigger på en klapstol og en indkøbskurv og får en idé. Han sætter to klapstole sammen, giver dem hjul under, og øverst placerer han to indkøbskurve, der udgør prototypen på verdens første indkøbsvogn. Nu kan kunderne bare blive ved med at fylde op, og Goldman er sikker på, at succesen er hjemme.

Men ingen gider bruge Goldmans opfindelse. Kvinder synes, den minder om den barne­vogn, de har så rigeligt besvær med at skubbe. De mandlige kunder mener, indkøbsvognen får dem til at se svage ud. Som om de ikke har kræfter til at bære en kurv. Goldman hyrer skuespillere og beordrer sine ansatte – forklædt som kunder – til at køre storsmilende rundt med indkøbsvogne. Det virker. Flere og flere kunder vælger vognen. Goldman filmer det og viser det til konkurrenterne, som køber indkøbsvogne for 7 dollars pr. stk. af Goldman. Det er god business. 

Indkøbsvogn med bagsvingdør

Indkøbsvogne fylder. Maskin­ingeniøren Orla Watson fra Kansas opfinder i 1946 indkøbsvognen med bagsvingdør, så vognene kan sættes sammen efter teleskopprincip. Sylvan Goldman opfinder kort efter en anden, billigere version efter samme princip, og den nu velhavende forretningsmand sætter ved hjælp af dyre advokater, en massiv marketingkampagne og beskidte tricks Watson ud af spillet. Goldmans version er basis for alle senere modeller af indkøbsvognen, der er næsten uændret siden. Kort efter tilføjes barnesædet foran, så de nu monstershoppende amerikanske husmødre uforstyrret kan putte varer i vognen til forbrugsfesten efter anden verdenskrig.

Indkøbsvogne samlet ved hjælp af bagsvingdør

Den danske version af en indkøbsvogn

Esbjerg og Omegns Brugsforening åbner i 1949 Danmarks første selvbetjeningsbutik, hvor varerne er emballeret og prismærket på forhånd. Indkøbsvognen i butikken er en kasse, der hviler på et rullende stativ. Kassen måler ca. 25 cm i højden og dybden og 50 cm i længden. Kapaciteten svarer til husholdningsbudgettet i efterkrigstidens Danmark.

Esbjerg og omegns brugsforening med deres version af en indkøbsvogn

Velkommen på forsiden

Smidigere, bedre hjul og større kapacitet i vognens kurv øger kundens komfort – og forbrug – yderligere. Da Life Magazine i januar 1955 sætter en indkøbsvogn på forsiden af et nummer om forbrugsvaner, når vognens berømmelse nye højder. Life Magazine kom først med indkøbsvognen på forsiden i 1955, men to år senere rullede en  glad husmor ind på forsiden af Samvirke.

Life Magazine og Samvirke med indkøbsvognen på forsiden

Spænd sikkerhedsbæltet, indkøbsvognen er en succes

På amerikanske indkøbsvogne får barnesædet i 1965 sikkerhedsbælte på. I Danmark er vi kommet med på supermarkedsbølgen under de historiske højkonjunkturer, og indkøbsvognen ruller i triumftog gennem landet. Flere og flere danskere har køleskab, der skal fyldes op. Via indkøbsvogn.

Stor regning for manglende returnering af indkøbsvogne

I 1968 koster manglende returnering af vogne supermarkeder og indkøbscentre dyrt. Den første anti-tyveri-indkøbsvogn ser dagens lys i USA. Hvis man ruller over en grænse foran butikken, udløser magneter under fortovet pigge, der gennemborer vognhjulene, som var det politiets sømmåtter på motorvejen under en biljagt.

Senere i 1999 koster tyveri eller manglende returnering af indkøbsvogne på verdensplan 800 mio. dollars årligt. I Danmark indfører man, ligesom i det meste af Europa, en mønt-/polet-returordning, som er med til at holde antallet af bortkomne indkøbsvogne nede. I USA og Canada findes denne ordning kun i (tyskejede) Aldi. Flere kommentatorer i amerikanske medier ser den enkelte kundes forhold til returnering af indkøbsvognen som en afspejling af karakter og moralsk kompas. I USA ligger værdien af en indkøbsvogn fra omkring 125 dollars til 400 dollars for særlige modeller. En vogn har en levetid på ca. 10 år. Hvis den altså dør en naturlig død efter et langt arbejdsliv i sit rette element – supermarkedet og shoppingcentret.

Den digitale indkøbsvogn

Den tyske IT-iværksætter Stephan Schambach opfinder i 1995 konceptet og logoet online shopping cart (på dansk som regel kaldt indkøbskurv) samt det første software til e-handel, stadig fundamentet for al shopping på nettet. Det digitale ikon – en indkøbsvogn i øverste højre hjørne af skærmen – er symbolet for onlinekøb i USA, mens kurven er det i Danmark. 

Et af årets store musikalske hits er Pulps ’Common People’. I videoen sidder forsanger Jarvis Cocker i en indkøbsvogn i et supermarked. Det samme gør hans kollega Thom ­Yorke i Radioheads ’Fake Plastic Trees’ fra samme år.

En online indkøbsvogn

Gavekort skal lokke de bortkomne vogne tilbage

Men problemet fortsætter. Trods pant på 20 kr. forsvinder årligt tusinder af indkøbsvogne fra danske butikker. ”Vi er hvert år tvunget til at købe adskillige tusind nye indkøbsvogne, og med en pris på mellem 500 og 1.000 kr. stykket er det naturligvis en stor udgift for os,” siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop til Politiken i 2010. Dansk Supermarked ”oplever tyveri af indkøbsvogne som et lokalt problem enkelte steder i landet”. Føtex i Albertslund prøver at skaffe de bortkomne vogne tilbage ved hjælp af gavekort og lodtrækning, og i udvalgte Netto-butikker gør en høj metalpind i indkøbsvognen det svært at tage den med ud af forretningen.

Landevejsridderens tro følgesvend 

Indkøbsvognen er ikke kun et symbol for forbrug. Hjemløse fra København til Tokyo har i mange år brugt den, som landevejsriddere i gamle dage brugte barnevognen. ”Indkøbsvognen spiller en enorm rolle blandt hjemløse,” siger John Lienhard, professor emeritus i maskinteknik ved University of Houston, til CNN i 2018.

Landevejsridderens tro følgesvend

Fremtidens indkøbsvogn

Fremtidens indkøbsvogn? Den har været opfundet i nogle år. Blandt andet har Veeve fra Seattle – i tæt samarbejde med kunstig intelligens – lavet Smart Cart med fem sensorer, der scanner kundens varer. Vognens touchskærm har gps, tilbyder madopskrifter, guider til varers placering – og tilbud – i butikken. Alt sammen skræddersyet efter kundens behov. Betalingen foregår automatisk, kunden kan crui­se uden om en eventuel kø, den seneste model er endda selvkørende. Men den gammeldags indkøbsvogn ruller videre lidt endnu – som den har gjort, siden Sylvan Goldman fik en lys idé i 1936. Goldmans gamle virksomhed, Unarco, er i øvrigt stadig Nordamerikas største producent af indkøbsvogne.