Derfor skal børn lære om økonomi
Børn skal lære om både fysiske og digitale penge
Skal børnene ikke havne i Luksusfælden, når de fylder 18, er det vigtigt, at de lærer om penge og økonomi, mens de er små. De skal udvikle en finansiel selvkontrol, så de lærer at udsætte deres behov for at købe, fortæller Louise Skjødsholm, der er specialkonsulent i finansielt forbrug hos det statslige forbrugersite Rådtilpenge.dk.
»Får man ikke finansiel kontrol i barndommen, er det svært at lære senere i livet. Når børnene bliver 18, møder de en mur af forbrugslån, og de får at vide, at de bare kan låne penge, hvis de ikke har nok. Det er vigtigt, at de lærer hjemmefra, at de er nødt til at spare op, hvis der er noget, de gerne vil have.
Finansiel selvkontrol er særlig vigtigt i en verden, hvor sparegrisen samler støv i hjørnet af børneværelset, mens børn får betalingskort eller bruger telefonen som betalingsmiddel. De fysiske mønter og sedler er stort set forsvundet, og det gør det kun sværere for børn at få en god økonomisk bevidsthed, forklarer adfærdsforsker ved Roskilde Universitet, Pelle Guldborg Hansen.
»Penge er ikke længere noget, børn kan have i hænderne. Det gør penge til noget abstrakt og betyder, at børn generelt har mindre styr på, hvor mange penge de har, og hvad de bruger dem på,« forklarer Pelle Guldborg Hansen.
Vidste du, at:
3 ud af 4 forældre i de nordiske lande giver deres børn mellem 8 og 14 år lommepenge – i gennemsnit lidt over 180 kroner om måneden. Danske forældre giver i gennemsnit 172 kr. Hver anden nordisk forælder giver barnet lommepenge for at gøre barnet økonomisk ansvarligt. Næsten lige så mange forældre giver også lommepenge, for at barnet lærer, at man skal yde et stykke arbejde for at få penge.
Kilde: YouGov/Danske Bank, 2018
Derfor er det vigtigt, at børn får en god fornemmelse for penge, så de digitale betalingsmuligheder ikke ender med at slå bunden ud af deres økonomi, når deres økonomiske sikkerhedsnet – forældrene – ikke er der længere. Til at begynde med kan mønter og sedler derfor være den rigtige måde at introducere børn til økonomi.
»Det er fint at give børn betalingskort eller mulighed for at betale via mobilen, når børnene er klar til det og reelt har brug for det i hverdagen. Men de digitale penge kræver meget overblik, og derfor kan det være en god idé at starte med at give kontanter, når børnene for eksempel skal have lommepenge,« siger Louise Skjødsholm.
Lommepenge er legetøjsøkonomi
Og netop lommepenge er et godt værktøj til at lære børn at blive økonomisk fornuftige. Lommepengene kan gøre det ud for en legetøjsøkonomi, hvor børn selv lærer at administrere deres penge, forklarer Pelle Guldborg Hansen.
»Når man giver børn lommepenge, forstår de penge bedre. Med lommepenge er de nødt til at lære at lægge et budget og holde igen med deres forbrug. Langsomt kan forældrene udvide, hvor meget børnene skal have, og betale, så de stille og roligt sluses ud i en voksenøkonomi, hvor de ender med også at skulle betale varmeregningen, husleje og lignende.«
Ifølge Louise Skjødsholm kan man med fordel begynde med at give lommepenge allerede omkring skolestartsalderen. Dog er det vigtigt, at der er nogle klare regler omkring lommepengene, eksempelvis i forhold til, hvilke poster de skal dække. Men derudover bør forældrene ikke blande sig for meget i, hvordan pengene bruges.
»Forældrene må gerne komme med gode råd, men børnene skal også have lov til at komme til at bruge alle lommepengene på én gang og finde ud af, at de så må vente til næste måned, før der kommer nogle nye,« siger Louise Skjødsholm.
Kommer forældrene til at forbarme sig og låner børnene penge, lærer de dem, at man bare kan låne, hvis man ikke har flere penge – og det er her, at risikoen for kommende kviklånere opstår. Ifølge Pelle Guldborg Hansen er der stor sandsynlighed for, at lånementaliteten vil følge med over i voksenlivet.
Tal om penge derhjemme
Børn kan også blive økonomisk bevidste ved at få indblik i familiens samlede økonomi.
»Det er vigtigt, at børn forstår familiens overordnede prioriteringer, så som hvor mange penge der afsættes til ferie og fritidsaktiviteter. De skal inddrages naturligt ved for eksempel at være med til at vælge, om årets ferie skal være en skitur eller en charterrejse. Men man skal selvfølgelig kun tale om den form for økonomi, der vedrører børnene – de behøver ikke få indsigt i forældrenes realkreditlån,« siger Louise Skjødsholm.
Et godt sted at inddrage de mindste børn er i supermarkedet, hvor man kan tale om, hvad forskellige varer koster, og hvor børnene kan få lov til at betale med kontanter.
Dog hjælper det ikke at tale om penge, hvis man som forældre ikke også viser vejen frem gennem sine handlinger.
»Børn gør som bekendt, hvad forældre gør. Hvis forældrene impulsshopper hele tiden, er der også en høj risiko for, at børnene kommer til at gøre det.«