Coops ungarbejdere bliver behandlet dårligt af kunder: »Det sidder længe i én, når man er blevet truet«
»Jeg er blevet kaldt idiot, spade og andre endnu grimmere ting«
Victor Mortensen, 24 år, Frederiksberg, har arbejdet i Coop-butik i 7 år, senest som førsteassistent:
»Gennem min tid i butikken er jeg blevet kaldt både idiot, spade og andre endnu grimmere ting. Jeg har også været ude for, at en kunde truede med at ville vente på mig på parkeringspladsen efter arbejdstid, fordi vi havde udsolgt af mangoer til 5 kroner.
Men det værste, jeg har oplevet, var en situation, hvor en ældre herre kom ind i butikken for at få vekslet penge. I kassen sad en ungarbejder på 16 år, som havde sin femte eller sjette vagt. Han havde endnu ikke lært, hvordan man håndterer at veksle penge, og tilkaldte derfor mig. Da jeg kom op til kassen, var den ældre herre i fuld gang med at overfuse den unge medarbejder. Han kaldte ham talentløs, sagde, han ikke kunne finde ud af en skid, at han nok burde tage nogle klasser om i folkeskolen, og at han formentlig ville ende som en samfundstaber på kontanthjælp. Ungarbejderen brød fuldstændig sammen, og jeg bad ham om at forlade kassen for lige at tage fem minutter. Herefter fortsatte herren med at svine mig til og råbte, at det var en forbandet kællingeforretning, vi førte, at vi var nogle inkompetente møgunger, og at vi burde være blevet slået som børn.
Efter så mange år i butikken er jeg selv blevet rimelig hård i filten og kan tåle lidt af hvert, men i den situation blev jeg stiktosset over, at det skulle gå ud over den 16-årige ungarbejder, som selvfølgelig var helt uforstående overfor, hvorfor det skulle gå ud over ham, og hvad han havde gjort forkert. Han blev endda blev meget selvbebrejdende og overvejede, om det, den ældre herre havde sagt om ham, faktisk var sandt. Jeg brugte en del tid på at forklare ham, at det på ingen måde var hans skyld. Ungarbejderen arbejdede kun i butikken et par måneder mere efter den episode.«
»Det sidder længe i én, når man er blevet truet«
Nicklas Roldhave, 28 år, Aarhus, har i perioder arbejdet i to forskellige Coop-butikker, siden han var 17 år, er nu servicemedarbejder i Coop 365discount:
»Jeg har oplevet at blive truet i butikken to gange. Den ene gang var jeg egentlig slet ikke på arbejde. Jeg var 17 år og bare ude for at handle med min mor. Jeg opdagede, at en mandlig kunde havde gemt to flasker Asti under jakken, og som medarbejder syntes jeg, det var ærgerligt at se, at der blev stjålet fra butikken. Så jeg gjorde det, man ikke burde: Konfronterede ham. På det tidspunkt var han ca. fem meter fra mig, og han begyndte at true mig med, at hvis jeg kom tættere på, så ville han smadre mig med flaskerne. Af en eller anden grund var jeg ikke bange på det tidspunkt. Min mor var til gengæld meget bange på mine vegne. Heldigvis endte situationen med, at han løb ud af butikken.
Den anden gang, jeg blev truet i butikken, var jeg 26 år og på arbejde. En ung knægt kom ind i butikken. Han var højtråbende, grov i sproget og truende i adfærden. Jeg fortalte ham på en flink måde, at han skulle være mere stille, men han nægtede og begyndte at diskutere med mig og true mig. Også denne gang endte det med, at han forlod butikken, men om aftenen kunne jeg mærke, at episoden virkelig havde påvirket mig. Det sidder længe i én, når man er blevet truet på den måde.«
»Man må bare sluge det«
Cornelia Riber, 18 år, Frederiksberg, startede som ungarbejder i SuperBrugsen som 16-årig, er nu lukkeansvarlig i Coop 365discount:
»Jeg startede som ungarbejder en i SuperBrugsen, da jeg lige var fyldt 16, i troen om, at alle kunder behandler de nye, unge medarbejdere sødt. Men det viste sig at være helt modsat. Allerede første dag på arbejde, hvor jeg var alene i kassen, kom jeg til at lave en fejl, hvorefter kunden blev virkelig sur og råbte ad mig. Jeg husker, jeg fik tårer i øjnene, men jeg slugte dem ligesom og græd først, da jeg kom hjem.
Efterfølgende har jeg oplevet mange slemme ting, og der går faktisk ikke en dag, hvor jeg ikke får smidt grimme bemærkninger eller spydige kommentarer i hovedet. Jeg har endda fået kastet bacon efter mig.
Efter noget tid begynder kommentarerne at prelle af, men særligt en episode husker jeg som meget grænseoverskridende. Jeg skulle trække en rabat fra en pris på en vare, som en mandlig kunde skulle købe. Men kunden protesterede over prisen og ville have mig til at regne om igen. Det gjorde jeg, og det viste sig, at jeg havde regnet rigtigt, som kunden også vedkendte. Alligevel tilføjede han: »I kvinder kan jo ikke regne, derfor tjekker jeg lige en ekstra gang«. Jeg var rasende over den kommentar, men ville ikke svare ham igen. Jeg var på arbejde, og kundetilfredshed er jo supervigtigt, så jeg måtte bare tage det. Da han forlod butikken, knaldede jeg kasselåget i af raseri. Hvem finder på at smide sådan en dybt sexistisk kommentar? Heldigvis møder jeg allerflest vildt søde kunder, og de er én af grundende til, at jeg bliver ved med at arbejde i butik.«
»Vis mine kollegaer, at du tror på dem«
Tobias Simonsen, Ungeminister i Coop Danmark, arbejder for at gøre Coop til Danmarks bedste første arbejdsplads:
»Vi kender det alle sammen. Måske har du haft et skænderi med kæresten, opgaven med kollegaerne gik ikke helt, som den skulle, og børnene var svære at få ud af fjerene i morges.
Der er mange grunde til, at humøret kan svinge i løbet af dagen, men det er aldrig okay at lade det gå ud over andre.
Jeg kan ikke sætte en finger på, hvornår der præcist er sket en ændring, men noget har ændret sig de senere år i måden, vi taler til hinanden på. Det mærker særligt vores yngre ansatte i butikkerne, som dagligt oplever at blive konfronteret på en uhensigtsmæssig måde.
En af Coops helt store styrker er, at vores butikker er mere end et sted, man køber ind. Vi er medlemsejede, og vores butikker er derfor lige så meget et løfte om, at her arbejder vores fællesskab benhårdt hver dag for at rykke verden i en positiv retning. Det gælder både i måden, vi tager stilling til vores varer på, og måden, vi agerer på i butikken.
Hver gang du er det gode eksempel og viser overskud i køen, siger hej til medarbejderne og er nysgerrig, hvis der er noget på din bon, du ikke forstår, så er du med til at skabe en butik, der er rar at komme i.
Når en butik er et rart sted at besøge som handlende, så er det også et rart sted at være som medarbejder. Det ser vi tydeligt blandt vores yngre ansatte. Coop har omkring 25.000 kollegaer mellem 15 og 25 år. Coop er derfor en af Danmarks største arbejdspladser for unge, som møder arbejdsmarkedet for første gang. Her lærer vores unge ansatte at forstå en lønseddel, at møde til tiden, at lykkes sammen med kollegaerne og at tale med mennesker, man ikke kender.
Vi har alle et ansvar for at sikre, at kommende generationer kommer godt ind på arbejdsmarkedet. Når unge har en god oplevelse med at møde arbejdsmarkedet, er sandsynligheden også højere, for at resten af arbejdslivet bliver en god oplevelse.
Den mission håber jeg virkelig, at du vil hjælpe mig med at føre ud i livet. Jeg vil derfor gerne give dig en udfordring. Hver gang du nærmer dig en dagligvarebutik, så sig til dig selv, at nu nærmer du dig en træningsbane for unge talenter. Vis medarbejderne, at du tror på dem, og giv dem mulighed for at lykkes i mødet med dig.
Og hvis du møder uhensigtsmæssig adfærd på din vej, så sig fra. Hvis ikke du siger fra, er du nemlig med til at sige god for adfærden.
Det er ikke meget, der skal til, før vi er der. Løft blikket og anerkend mine kollegaer og andre handlende i butikken, og skulle der komme en svipser undervejs, så sørg for at få renset luften.«