Fremtidens læder er lavet af æbleskræl og kernehus
Kan du forestille dig at gå rundt med en håndtaske, et bælte eller et par sko, hvor materialet primært er lavet af æbler? I 5 år har folkene bag den danske virksomhed Beyond Leather eksperimenteret med kernehus og æbleskræl for at skabe et biobaseret alternativ til læder. Materialet har fået navnet Leap, der er en sammentrækning af ordene Leftover apples – tilovers fra æbler.
Mikael Eydt, medstifter af Beyond Leather, viser den nyeste udgave af Leap frem. Det har en sort, blank coating og ligner fuldkommen læder lavet af hud fra en ko. Men lige under det yderste lag finder man det, der gør materialet særligt – æblepulp.
»Vi modtager restproduktet fra en ciderproducent i Sakskøbing. Omkring 25 procent af æblet kan de ikke bruge efter presning, men det kan vi.«
Egentlig var det Mikaels Eydts kollega og medstifter Hannah Michaud, der fik ideen til at eksperimentere med restprodukter fra produktioner. Nu har de sammen taget patent på produktet, og kortene holdes tæt ind til kroppen, blandt andet dele af ingredienslisten på det unikke læder-lignende materiale må holdes hemmelig for at beskytte forretningen.
Den grove pulp fra ciderproduktionen består af kerner, kernehus og skræl. Det hele kværnes til en fin masse, der minder om æblemos. Heri mixes cellulose, naturlig latex og 3 hemmelige ingredienser. Mosen fordeles og formes på flade bakker, inden den skal en tur i ovnen, hvor den tørres og får en mere fast og elastisk konsistens. Nu kan den løftes ud af formen og beklædes med et bredt udvalg af coating, som vil variere fra produkt til produkt. Hele processen fra kernehus til læderalternativ tager 24 timer.
Leap skal være billigere per kvadratmeter end eksklusivt læder
Ligesom mange andre materialer svinger læder i kvalitet og dermed også i pris. De laveste kvadratmeterpriser ligger omkring 8 euro, mens de højeste ligger på omkring 80 euro. Spørger man Mikael Eydt, hvilken prisklasse de ligger i for nuværende, må han sige den høje ende.
»Lige nu matcher vi de mere eksklusive læderprodukter – både i kvalitet og i pris. Sådan skal det ikke være for evigt. Vi arbejder på at gøre det billigere, så Leap er et materiale for alle,« fastslår den 32-årige iværksætter.
Inden året er omme, kan man købe de første færdigdesignede håndtasker, punge og møbler, hvor Beyond Leather har leveret materialet.
Beyond Leather vil ikke begå de samme fejl som læderindustrien
Men vent nu lige et sekund. Hvorfor overhovedet lave et alternativ til læder, som i udgangspunktet også er et restprodukt fra kødproduktion og et naturligt materiale? Læderindustrien er måske ikke så romantisk, som man skulle forestille sig.
»Isoleret set er læder et fantastisk materiale. Jeg er glad for mine sko og remmen på mit ur, som begge er lavet af rigtigt læder. Desværre er processen, hvor det bliver til, langtfra bæredygtig.«
Hele formålet med at skabe Leap er at revolutionere modeindustrien, som er en af de mest forurenende industrier i verden. Læder er ingen undtagelse – særligt den billige læderindustri i Bangladesh og Indien har et blakket ry for sin anvendelse af kemikalier til at blødgøre og behandle dyreskind. Når læderet garves, tilsættes kromsalte, som kan forårsage allergiske reaktioner og hudirritation for arbejderne.
»Noget andet er at skulle forsone sig med tanken om at gå rundt med huden fra et dyr på sin krop. Er det ikke sjovere, hvis jeg kan fortælle, at jeg har æblepulp på fødderne og i urremmen om min arm?«
Selvom Leap er plantebaseret, så er det ikke 100 procent nedbrydeligt i naturen, og derfor kan man ikke bare smide sin håndtaske i kompostbunken sammen med haveaffaldet. Men det er heller ikke den primære målsætning, fastslår Mikael Eydt. Med Leap har forbrugeren et alternativ til det traditionelle læder, men også et holdbart produkt, der går imod den hurtige bølge af produkter, der skabes uden kvalitet og derfor hurtigere bliver slidt op.
»I fremtiden vil vi gerne lave det plasticfrit og biologisk nedbrydeligt. Lige nu og her arbejder vi dog på at sikre en lang levetid på produktet, så vi ikke bidrager til køb-og-smid-væk-kulturen - en tendens vi ser omkring modebranchens massetøjproduktion.«
Mikael og holdet blev mødt af fransk skepsis på businessmøde i Paris
For omkring 4 år siden, da Leap og virksomheden stadig var i den spæde start, fik Mikael og kollegerne en interessant forespørgsel. De blev kontaktet af et af de helt store modehuse i Paris, som havde opdaget og ville vide mere om den nye dreng i klassen, der kunne konkurrere med læderindustrien.
Under mødet kommer deres læderekspert hen til mig – ham, der har inviteret os – peger ned på materialet og siger med en vis skepsis i stemmen: »Det her er livløst.« De var kritiske over for kvaliteten. Men vi har holdt kontakten, og når jeg viser ham den nyeste udgave, kan jeg overbevisende svare: »Nu lever det.«
Svært at se eller mærke forskel fra traditionelt læder
Vi har en forventning til, hvordan en håndtaske, en pung eller andre lædermaterialer skal fornemmes, når vi lader fingrene glide over produktet. Haptisk feedback kalder de det i branchen. Fornemmelsen er helt afgørende for, om det, vi står med i hænderne, er noget, vi kan lide eller ej. En kortholder skal måske være ru, mens dametasken kan være glat eller med et tryk, der minder om skællene på en krokodille.
Noget helt andet er duften, for når hovedingrediensen i ens produkt er æble, så er den i høj grad en faktor.
»Vi overvejer nøje, hvad produktet skal aktivere i vores sansesystem, når vi udvikler på Leap. Duften af æble var gennemtrængende i de første udgaver – det synes jeg er vildt fedt, fordi det leder tankerne hen på hovedingrediensen, æble. I det nuværende produkt er den ikke så fremtrædende. Vi kan justere det efter kundens smag,« forklarer Mikael Eydt.
Fra kernehus til LEAP på 24 timer
- Kernehus og skræl kværnes til en fin pulp
- Pulp, cellulose, naturlig latex og 3 andre naturlige ingredienser mikses sammen
- Massen fordeles og formes på bakker
- Massen tørres i ovn
- Tekstil fastgøres på den ene side
- Den anden side coates
Den tyske iværksætter vil levere indtrækket til BMW, Porsche og Mercedes
Lige nu har den lille virksomhed i Søborg nord for København 8 ansatte, men planen om at vokse er lige om hjørnet. For der skal gang i produktionen, hvis målet om at producere 10.000 kvadratmeter Leap skal indfries i år. Der er allerede etableret aftaler med modehuse og møbelfabrikker, der kan se fidusen i et alternativ til deres lædersortimenter. Den helt store drøm for Mikael Eydt er dog at levere indtrækket til en tysk bilproducent.
»Jeg er halvt tysker, så jeg ser gerne, at vi en dag er at finde i et af de kendte tyske fabrikater som BMW, Porsche eller Mercedes,« siger Mikael Eydt.
For at blive godkendt til bilinteriør skal hele 60 forskellige ISO-standarder overholdes. En af de bilfabrikanter, som Beyond Leather har foden inde hos, gennemtester nye bilmodellers modstandsevne over for varme på ret brutal vis. I 14 dage skal nyt bilinteriør bevise sit værd i et aflukket rum, hvor man kan simulere en ekstrem varmepåvirkning, hvor temperaturen når helt op på 120 grader. På nuværende tidspunkt er Leap ikke et sted, hvor det lever op til netop disse krav, men det er planen i den nærmeste fremtid.