Skinner solen, spiser du helt sikkert koldskål
Varme dage smager af koldskål
Snupper du også koldskål med hjem for tiden? Så er du ikke den eneste. Der er en direkte sammenhæng mellem vejret og salget af den søde spise, siger Svend Schou Borch, direktør hos Thise:
”Varme dage smager af koldskål, og danskerne har nærmest en opsparet længsel ligesom efter de første jordbær.”
Hos Thise Mejeri holder man derfor fra det sene forår øje med vejrudsigten.
”Vi kigger et par dage frem og har tæt dialog med indkøberne i Coop, så vi sikrer, at vi rammer efterspørgslen. For et mejeri som vores skaber det et enormt pres, når mange efterspørger koldskål.”
Koldskålskærligheden er enorm i maj, og hos Thise Mejeri holder man fra det sene forår godt øje med vejrudsigten for at være sikker på, hvor meget koldskål, mejeriet skal producere.
»Vi kigger et par dage frem og har samtidig en tæt dialog med indkøberne i Coops mejeriafdeling, så vi sikrer, at vi rammer efterspørgslen. For et mejeri som vores skaber det et enormt pres, når mange efterspørger koldskål,« siger Svend Schou Borch.
Elsker du koldskål, skal du dog ikke gå i panik, hvis der er udsigt til varme dage. På Thise Mejeri har de kapaciteten til de store udsving, der kan være i koldskålssalget i en lunefuld, dansk sommer.
»Koldskål produceres efter nogle af de samme processer som yoghurt og surmælksprodukter, og vi ser også, at vi sælger lidt mindre yoghurt, når vi sælger meget koldskål, så der er plads nok i produktionen til mange dage med masser af sol,« fortæller Svend Schou Borch.
Farvel ferie, farvel koldskål
Koldskålssalget følger temperaturen tæt hele første del af sommeren, men når først vores sommerferie er slut og skole og arbejde kalder igen i august, gå koldskålssalget langsomt nedad. En brændende varm sensommerdag i september får os ikke til at købe koldskål i samme grad som før sommerferien. Når sommerferien slutter, er vores hjerner færdige med sommermaden.
»Vi fornemmer også, at der bliver grillet mindre, når skolerne er i gang igen. Når først vi er forbi midten af august, begynder danskerne at tænke på efterårets retter,« Svend Schou Borch.
Ny koldskål på hylden
I år har Thise sendt en ny koldskål ud i Coops butikker. Målet har været at forfine den smag, som Irmas koldskål havde – for den var med direktørens ord ”en af de bedste”, men at finde en ny opskrift er ikke noget, man bare gøre i løbet af en eftermiddag. Der skal smages, smages, justeres på maskinerne på mejeriet, og så smages igen.
»Da jeg begyndte som direktør hos Thise i november, kunne jeg få lov til at smage på nogle af de sidste varianter, inden koldskålen var færdig. Vi har lanceret den her i foråret, og du kan finde den ved at se efter kartonen, hvor der står ”Inspireret af Irma”,« fortæller Svend Schou Borch.
Den typiske koldskålsspiser ...
... er fynbo, kvinde og under 35 år, viste tal fra Coop Analyse i 2021. Tallene viste også, at på en gennemsnitlig dag spiste 43 % flere fynboer koldskål sammenlignet med gennemsnitsdanskeren.