Så længe gælder reklamationsretten i EU

Tyskland, Sverige, Norge og 27 andre lande. I Europa er der tit forskellige regler for længden på reklamationsret, der er den tid, du kan klage over dit netkøb. Samvirke giver dig en oversigt her.

Husk altid at gemme kvitteringen - det er dit bevis for, hvornår du har købt varen.

Klag længere over varen i andre EU-lande

28 procent af danskerne har prøvet at købe ind på nettet i et andet EU-land. I Danmark har vi gode og stærke forbrugerrettigheder. Blandt andet kan vi i 2 år klage over en vare, hvis den går i stykker. Neden for kan du se en oversigt over længde på reklamationsretten i andre europæiske lande.

Vil du klage over en vare, skal du altid gøre det, så snart du har fundet ud af, at der er en fejl, fortæller Martine Kiding, der er leder af Forbruger Europa, der hjælper med at oplyse danskerne om deres forbrugerrettigheder i Europa.

"Det afhænger af en konkret vurdering, hvad der anses for ”rimelig tid”. Ifølge den danske købelov er en reklamation inden for 2 måneder, efter at man har konstateret manglen, altid rettidig, men en senere reklamation kan også være rettidig."

LandReklamationsret
BelgienIngen specifik periode. Inden for rimelig tid.
Bulgarien2 år
Cypern2 år
Danmark2 år
Estland2 år
FinlandIngen specifik periode
Frankrig2 år
Grækenland2 år
HollandIngen begrænsning
IrlandIngen begrænsning 
Island2 år, og 5 år på genstande, der har en væsentlig længere levetid
Italien2 år
Letland2 år 
Litauen2 år
Luxemburg2 år 
Malta 2 år
Norge2 år, og 5 år på genstande, der har en væsentlig længere levetid
Polen2 år
Portugal2 år
Rumænien2 år
Slovakiet2 års generel frist, og mindst 1 år for brugte genstande. 5 år på genstande, der har en væsentlig længere levetid
Slovenien2 år
Spanien3 år
Storbritannien6 år
Sverige    3 år for varer købt efter 1. april 2005
Tjekkiet2 år
Tyskland2 år
Ungarn2 år
Østrig2 år
Se, hvad vi ellers skriver om: #klager og #nethandel