Klumme: Kan andelsbevægelsens flagskib stadig sejle?

Sammen med flere tusind aktive medlemmer har vi taget fat på en spændende strategiproces i foreningen Coop amba. Vi skal tale om, hvem vi er, og hvad vores mål er. Hvordan vi påvirker samfundet omkring os. Og ikke mindst om, hvordan mange, mange flere medlemmer får mere at skulle have sagt og får en reel følelse af at være medejere. Læs Pernille Skippers klumme

Foreningen Coop amba i en ny situation

Vidste du, at 6. juli er FN’s internationale dag for kooperativer? ’Coops day’ skal minde os om, at Co-op betyder samarbejde, og at andelsejede virksomheder som vores bygger på principper om lighed, demokrati, lokal forankring og bæredygtighed. 
I modsætning til andre aktører på dagligvaremarkedet er Coop ejet af medlemmerne, og hele Coops overskud er gennem mere end 150 år blevet brugt på medlemmerne, kunderne og samfundet. 
Men de seneste år har der ikke været overskud. I foråret indgik foreningen Coop amba derfor en aftale med OK a.m.b.a., som betyder, at ca. halvdelen af Coop Danmark bliver solgt til OK. Vi har samtidig sendt ca. 1 mia. kr., dvs. næsten alt, hvad vi ejer, til Coop Danmark, som er vores største datterselskab. Det er der god grund til. For der skal være en stærk SuperBrugsen, Kvickly, Brugsen/Dagli’Brugsen og 365discount i dit lokalområde i fremtiden.
Det efterlader Coop amba i en ny situation, og derfor er jeg – naturligvis – blevet spurgt rigtig mange gange, om det her så er døden for andelstanken. Mit hudløst ærlige svar: Det kommer an på, hvad vi gør nu.

Coop amba er andelsbevægelsens flagskib historisk set og er født ud af de første brugsforeninger, hvor mennesker gik sammen om at sikre gode dagligvarer, og hvor overskuddet kom fællesskabet til gode.
 

Med 2 mio. medlemmer kan Coop amba blive en stærk forbrugerstemme på dine og mine vegne over for både butikkerne, branchen, politikerne og resten af samfundet. Det er mit mål.

Jeg tror på, at vores nye situation også kan betyde en genfødsel af, hvad det vil sige, at medlemmerne ejer en dagligvarehandel. Derfor har vi sammen med flere tusind aktive medlemmer taget fat på en helt vildt spændende strategiproces i foreningen Coop amba. Vi skal tale om, hvem vi er, og hvad vores mål er. Hvordan vi påvirker samfundet omkring os. Og ikke mindst om, hvordan mange, mange flere medlemmer får mere at skulle have sagt og får en reel følelse af at være medejere.


Kan blive en stærk forbrugerstemme 

Med 2 mio. medlemmer kan Coop amba blive en stærk forbrugerstemme på dine og mine vegne over for både butikkerne, branchen, politikerne og resten af samfundet.
Det er mit mål. Mere engagement, mere medlemsindflydelse. Fordi det også kan gavne vores butikker og forretning, at vi ikke bare har, men også føler ejerskab.
Jeg er ny i formandsstolen, og alligevel tør jeg godt sige, at Coop er noget helt særligt. Men Coop kan ikke være noget særligt uden medlemmerne. Jeg er sikker på, at vi i fællesskab kan få en forening, der er udadvendt og aktiv for vores medlemmer, for det lokale liv og for en bæredygtig fremtid.
Aftalen med OK har lagt fundamentet for fremtidens andelsbevægelse. Nu skal huset bygges. Inden udgangen af 2024 står vi med helt nye modeller og metoder. Og om et par år kan vi så vurdere, om andelsbevægelsens flagskib stadig kan sejle. Jeg håber, du har lyst til at tage med om bord.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Følg med

... på vores fælles rejse mod en stærkere forening, og giv os din mening på forening.coop.dk/dinmening
 

Læs mere om