Cooptober: Coop fejrede de lokale fællesskaber med børn bag kassen
En lang kø af børn og voksne har samlet sig ved kasse 1 i SuperBrugsen Vallensbæk vest for København. Klokken har netop rundet 11. Det er den første lørdag i oktober, og folk har fyldt deres indkøbskurve med varer til weekenden.
Men i dag er noget ikke helt, som det plejer at være i kasse 1. Kassemedarbejderen ser anderledes ung ud, ekstremt ung faktisk. Og så går det hele en del langsommere, end det plejer.
Under normale omstændigheder kunne det udløse dybe suk og sure miner, men i dag er stemningen i den lange kø tværtimod mere end almindeligt opløftet.
I dag er det nemlig Børnenes Kassedag i SuperBrugsen Vallensbæk. Det betyder, at børn kan få lov at prøve at sidde i kassen og scanne mors, fars eller bedsteforældrenes varer, tage imod betaling, spørge, om der ønskes kvittering, og til slut ønske god dag. Præcis som en ægte kassemedarbejder. Som tak for hjælpen modtager alle børn et diplom, de kan tage med hjem.
Børnenes Kassedag er en del af Cooptober, hvor Coop-butikker og brugsforeninger i hele oktober fejrer de lokale fællesskaber, der findes i og omkring de fællesejede supermarkeder. Budskabet om, at Coop er et sted, hvor man ikke kun køber varer ind, men også køber ind i et fællesskab, skal udbredes.
Og i SuperBrugsen Vallensbæk foregår det altså ved hjælp af »børnearbejde«, som bestyrelsesmedlem Lisbeth Schou udtrykker det med et godt glimt i øjet.
Børn elsker at være kassedamer for en dag
En af dem, der netop har leget kassemedarbejder og modtaget et diplom, er Ida på 5 år. Hendes fødder dinglede fra den høje kontorstol ved kasseapparatet, da hun skulle bippe varer, og det kneb gevaldigt med at nå fars hånd, da han sagde »ja tak« til kvitteringen.
»Det var sjovt,« siger hun alligevel, da vi spørger ind til oplevelsen, på trods af udfordringerne med størrelsesforholdene, og det er tydeligt, at hendes barnlige generthed får hende til at underdrive.
»Vi vil vise, hvad andelsforeningen Coop er for en størrelse. Vi håber, at det kan få flere til at komme i butikken«Ebbe Eriksen, bestyrelsesmedlem i SuperBrugsen Bjerringbro
Generelt ser børnearbejdet ud til at være en succes, dømmer man efter køens længde og stjernerne i børnenes øjne, når de får lov at betjene kassen. Der var da også store forhåbninger til dagen, som på forhånd havde høstet mange opadvendte tommelfingre på Facebook.
»Opslaget på butikkens facebookside fik over 100 likes, og det er vi slet ikke vant til. Normalt er det kun bestyrelsesmedlemmer og de faste kunder, der reagerer på det, vi lægger op på siden,« siger Lisbeth Schou.
Ifølge bestyrelsesformand Maj-Brit Pedersen var Børnenes Kassedag primært planlagt for at nå ud til flere yngre medlemmer og børnefamilier og gøre dem opmærksomme på det fællesskab og den indflydelse, de kan få ved at blive en del af SuperBrugsen Vallensbæk. Det fine fremmøde og engagementet på Facebook vidner om, at butikken måske har fat i den lange ende.
»De yngre og børnefamilierne er svære at nå, men de har et nyt friskt syn, så vi vil rigtig gerne have flere af dem i butikken og i bestyrelsen. Derfor er det dejligt at se, at det er lige netop dem, der kommer i dag,« fortæller Maj-Brit Pedersen.
Børnenes kasse tiltrækker åbenbart ikke kun forventningsfulde børn og deres forældre. Imens vi taler med Maj-Brit Pedersen, har en mandlig kunde taget plads i køen ved kasse 1. Næsten undskyldende henvender formanden sig til ham og forklarer, at kassen de næste timer er omlagt til børnekasse, og at han med fordel kan vælge en anden kasse, hvis han vil have hurtigere betjening. Men det vil manden ikke.
»Jamen, det er jo derfor, jeg står i køen. Jeg vil gerne prøve at blive betjent af et barn!«
Hundekunster skal tiltrække nye medlemmer
På den anden side af Storebælt, i Bjerringbro, er det ikke børn, men hunde, der har indtaget butikken. Eller nærmere betegnet parkeringspladsen foran butikken. I SuperBrugsen Bjerringbro har de nemlig valgt, at Cooptober skal fejres sammen med den lokale hundeklub, Mammen Hundeklub.
Derfor løber 8 hunde nu rundt foran butikken og viser, hvor dygtige de er til at dække, gå pænt og sitte på skamler. Lydighedstræningen skal vise, at SuperBrugsen Bjerringbro er meget mere end et supermarked – det er et samlingssted – ligesom samarbejdet mellem butikken og hundeklubben skal sætte det gode eksempel for, hvordan lokalområdets foreninger kan støtte op om hinanden. Det forklarer Ebbe Eriksen, der er bestyrelsesmedlem i SuperBrugsen Bjerringbro:
»Det er vigtigt, at vi arbejder sammen på tværs. Der er cirka 300 medlemmer af hundeklubben, og dem vil vi gerne nå ud til og vise, hvad andelsforeningen Coop er for en størrelse. Vi håber, at det kan få flere til at komme i butikken.«
Det er en kold og blæsende formiddag i oktober, og i ny og næ falder små regndråber, der sætter sig som perler i hundepelsen. Selvom vejret ikke ser ud til at genere hundene, kan det have en betydning for antallet af tilskuere. For det er ikke mange, der stopper op og ser de ellers udmærkede hundekunster.
»Men dem, der kommer forbi, har vi mulighed for at tale med og give en flyer, der fortæller lidt mere om Cooptober, og hvorfor vi i første omgang har lavet det her arrangement. Jeg synes da også, jeg har set et par nye ansigter,« fortæller Ebbe Eriksen.
»Det er første år, vi har samlet en hel måneds kræfter om at fejre, styrke og deltage i de lokale fællesskaber, og der er ikke nogen tvivl om, at vi gentager succesen næste år«Lasse Bolander, bestyrelsesformand i Coop amba
Det dårlige vejr og den begrænsede mængde tilskuere har heller ikke fået bestyrelsesmedlemmet til at miste modet for fremtidige samarbejder.
»Jeg tror, vi laver et samarbejde med hundeklubben igen til foråret. Måske bliver det agility i stedet for. Så kunne man jo også kombinere det med noget hundefoder på tilbud i butikken eller godteposer til de hunde, der kommer forbi.«
Cooptober fik mennesker til at mødes
Det var ikke bare i SuperBrugsen i Vallensbæk og Bjerringbro, at oktober bød på mere aktivitet end sædvanlig. Flere end 200 af Coops bestyrelser og butikker inviterede hele måneden medlemmer og kunder til alt fra græskarskæringer og fællesmiddage til modeshows og reparationsværksteder. Det gjorde de for at sætte fokus på, hvor vigtigt det er for en by og dens beboere at mødes og styrke sammenholdet. For i Coop er fællesskabet en grundsten, fortæller formand for Coop amba, Lasse Bolander:
»Coop er bygget på fællesskabet omkring den lokale butik. Med Cooptober har vi inviteret alle vores medlemmer og kunder til at deltage, engagere sig og bidrage til fællesskabet.«
Som drivkraft bag alle arrangementerne står de frivillige, og de fortjener ifølge formanden en særlig anerkendelse for deres indsats under Cooptober:
»De lokale bestyrelser består udelukkende af frivillige kræfter, og de er altså gjort af et særligt stof, når de på den måde bidrager til at samle vores medlemmer i lokalområdet.«
I år var første gang, Coop afviklede Cooptober, men med en god start i år er der ifølge Lasse Bolander intet til hinder for, at Coop fører Cooptober videre.
»Cooptober er vel overstået og virkelig flot gennemført. Det er første år, vi som forening og forretning har samlet en hel måneds kræfter om at fejre, styrke og deltage i de lokale fællesskaber, og der er ikke nogen tvivl om, at vi gentager succesen næste år,« siger Lasse Bolander.