mad

Du må gerne klage over en dårlig avokado

Menuen står på tacos med krydret oksekød, stærk salsa og hjemmelavet guacamole, men da du kommer hjem, opdager du, at de 4 avokadoer, du har brugt knap 40 kroner på, er brune og plettede og stort set uspiselige. Du er fristet til bare at smide dem direkte i skraldespanden, men kan du egentlig reklamere over dem? Og hvis ja – hvordan skal du gribe det an?

Det er supermarkedernes egne retningslinjer, der dikterer, om du kan få erstatning, hvis du kommer hjem med en dårlig fødevare i indkøbsnettet.

Kan man reklamere over fødevarer?

Mange af os er bevidste om de 2 års reklamationsret og har sendt telefonen retur til producenten og har været retur i tøjbutikken med en ødelagt jakke for at få den repareret. Men kun 6 procent af os har inden for den sidste måned returneret en dårlig fødevare, på trods af at 20 procent af os har oplevet at få en dårlig fødevare med hjem.

Du kan imidlertid sagtens reklamere over dårlige fødevarer. Det kan for eksempel være, hvis du er kommet hjem med overmodne avokadoer, eller hvis spegepølsen lugter mærkeligt.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Henvend dig hurtigt til butikken

Får du en dårlig fødevare med hjem fra supermarkedet, er det en god idé at henvende dig til butikken igen hurtigst muligt. Hver gang du tager fødevarer ned i indkøbsnettet og ud af butikken, bryder du retningslinjerne for korrekt opbevaring af mad. Jo længere tid varen er i din varetægt, desto sværere bliver det at bevise, at det ikke er dig, der har opbevaret den forkert og forårsaget, at den er blevet dårlig. Derfor er det en god idé at henvende sig hurtigt, så varen har haft mindre tid i ens varetægt. Medbring kvittering og vare eller et billede af varen, hvis du ikke har mulighed for at have den med igen.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Henvend dig også på skrift

Ud over at henvende sig i butikken er det også en god idé at kontakte butikken på mail. På den måde er din klage og tidspunktet for den dokumenteret på skrift.

Det er supermarkedets retningslinjer, der gælder

Der er ikke en fast grænse for, hvad du kan klage over i supermarkedet. Det kommer altså ikke an på, hvilken fødevare det er, eller hvad den har kostet, og du kan inden for rimelighedens grænser klage over alle varer. Det er dog op til supermarkedet selv at vurdere, hvordan sagen skal håndteres. Som kunde har du nemlig ikke umiddelbart krav på at få pengene tilbage eller ombyttet varen, så det vil være supermarkedets egne retningslinjer, det gælder.

Klag, også selvom varen er billig

De fleste supermarkeder kommer dog kunderne i møde og hjælper, hvis du er kommet hjem med en dårlig vare. Uanset om du får kompensation eller ej, er det en god idé at klage – også selvom du selv synes, varen er for billig til at klage over. Det gør nemlig supermarkederne opmærksomme på, om der er et større problem med en fødevare. Din klage er altså både i din egen og supermarkedets interesse – men husk, at det er supermarkedets retningslinjer, der afgør sagen.

 

Kilder:

Kristine Naalkjær, Forbrugerrådet Tænk

Coop Analyse

Læs mere om

mad