Redaktionen anbefaler
Duften af friskbrygget kaffe fylder lokalet. En høj slubrende lyd kommer fra Stine Hededal Mortensen, da hun tager en ske med kaffe op til munden og hurtigt smager på den mørkebrune væske, inden hun spytter ud i en lille stålvask, som minder om den ved tandlægebriksen. Foran hende står 10 bægre med kaffe på række, og inden for et minut har hun smagt på indholdet i alle bægre.
Lyden af Stine Hededal Mortensen, der smager på kaffen, er nærmest komisk. Men der er en helt særlig grund til, at hun slubrer så højlydt. Som produktchef og som en del af smagepanelet hos BKI er hun ved at smagsteste Blå Cirkel Kaffe, inden kaffen ender på hylderne i Coops butikker. For at kunne smage alle kaffens nuancer og aromaer skal der tilføres luft, og det gør man bedst ved at suge kaffen ind i munden.
»Den sensoriske del er virkelig vigtig for os. Vi sikrer den samme smag og kvalitet på kaffen hver gang ved at smage, smage og smage,« forklarer Stine Hededal Mortensen.
Cirkelpigens nye klæder
Oprindeligt blev Cirkelkaffen produceret af BKI, men i en årrække er kaffen blevet produceret i udlandet. Nu er Cirkelkaffen dog vendt hjem, og sammen med Coop har BKI genfundet Cirkelkaffens traditionelle
smag og kvalitet.
Cirkelkafferne har beholdt deres farve og navn, men emballagen har ændret udseende.
Den ikoniske Cirkelpige, der altid har prydet Cirkelkaffens forside, har fået en endnu mere fremtrædende rolle på kaffeposen.
Kilde: Coop Danmark
BKI har eksisteret siden 1960, hvor den danske entreprenør Svend Mathiesen slog dørene op til Brasil Kaffe Import i Aalborg. Efter en rejse til Brasilien drømte han om at ændre det danske kaffemarked, og med BKI begyndte han at sælge kaffe, alle havde råd til. I dag arbejder tredje generation af Mathiesen-familien i BKI, og kaffeproducenten er for længst rykket fra det lille butikslokale i Aalborg til større rammer i Højbjerg i den sydlige del af Aarhus.
Uden for smagerummet ankommer en lastbil med kaffebønner fra Peru. Med en hobbykniv skæres et snit i en udstrakt presenning for enden af lastbilens lad, og 20.000 kg bønner vælter ud. De friske bønner kommer så hen i en karantænesilo, indtil smagepanelet har godkendt bønnerne, så de kan blive brugt i en kaffeblanding og ristet.
Fordi kaffe er et naturligt produkt, kan både smag og kvalitet på de kaffebønner, som BKI modtager fra leverandørerne, variere fra gang til gang. Når smagepanelet smager på kaffen, kan recepten derfor justeres, så kaffedrikkerne altid får den samme smagsoplevelse, når de køber en pose kaffe hos BKI.
Når BKI modtager kaffebønnerne fra leverandørerne. kommer bønnerne ind i et lukket system, så der ikke kommer ilt til kaffen, og den dermed mister smag og begynder at harske.
Hver dag smager smagepanelet på op mod 300 kopper kaffe, og den samme kaffebønne bliver smagt tre gange, inden den til sidst ender i en kaffepose. Netop for at sikre, at kunderne altid får det samme produkt med hjem.
»Vi skal hele tiden sikre, at kaffen, der bliver sendt ud i butikkerne i morgen, smager nøjagtig som den kaffe, man kunne købe i sidste uge,« siger Stine Hededal Mortensen.
For hende er noget af det mest udfordrende ved at arbejde med de smagfulde bønner netop, at kaffe er et naturligt produkt.
»Der er faktorer, som vi ikke kan kontrollere. F.eks. har vejrforhold og høst stor betydning for, hvor vi kan importere kaffen fra, og hvor meget vi kan få.«
De globale udfordringer har også betydning for de store prisstigninger på kaffe. Når prisen på kaffebønner stiger, bliver BKI nødt til at sætte priserne på produkterne op, og det går i sidste ende ud over kaffedrikkerne.
Men bliver man mon nogensinde træt af kaffe, når man som Stine Hededal Mortensen bruger store dele af arbejdsdagen på at smage på den varme koffeinholdige drik? Næh, ifølge produktchefen er netop kaffen det bedste ved at gå på arbejde.
»Jeg elsker at komme på arbejde, og det første, jeg møder, er duften af kaffe. Det er bare sjovt at arbejde med et produkt, der bliver brugt i så mange sammenhænge, og som er med til at binde folk sammen.«