Klumme: Sådan vil vi gøre det lettere at handle klimavenligt

Forbrugerne savner muligheder for at gøre deres indkøb mere klimavenlige. Det vil Coop og Fødevareministeriet ændre på - blandt andet med et statskontrolleret klimamærke, som vi kender det fra økologi

I Coop er vi stolte over, hvordan vi skabte gennembruddet for økologi, der har gjort Danmark til globalt foregangsland på området. Vi ønsker at gøre det samme med klimamærket.

»Vi vil være verdens første land med et klimamærke.«

Sådan meldte Coop for nylig ud sammen med bl.a. fødevareminister Rasmus Prehn, formanden for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, og flere gode kolleger i branchen.

 

Baggrunden er et ønske, vi længe har haft: At finde den rigtige måde at hjælpe forbrugerne til mere klimavenlige indkøb.

 

Vi har i Coop allerede taget en række initiativer. For eksempel:

 

  • Vi har relanceret den klassiske Madpyramide som Klimapyramiden for at give gode råd om, hvad man skal spise og, hvad man skal spise mindre af, når man vil tage hensyn til både klima og sundhed
  • Vi har introduceret en klima-app, der hjælper Coop-medlemmer med at se deres klimaaftryk, når de handler i vores butikker. Flere hundrede tusinde har slået funktionen til i Coop-appen, der også har vakt international opsigt

 

Men vi har hele tiden også haft et ønske om en varenær klimamærkning med høj troværdighed og forbrugernes tillid. Derfor er vi glade for, at det er fødevareministeren, der nu har sat sig for bordenden.

Udfordringen er, at det er meget komplekst, hvad der er bedst for klimaet. Tag en tomat. Aftrykket fra den varierer enormt afhængig af årstid, sort, produktionsmetode, gødningsvalg, opvarmning af drivhuse, transport m.v. På det bedste tidspunkt kan aftrykket være 10 gange lavere end på det værste tidspunkt. Men det er samme vare i samme pakning hele året igennem!

Vi tror imidlertid på, at vi sammen med den arbejdsgruppe, der er blevet nedsat af fødevareministeren, kan finde en simpel løsning, som kan give Danmark det første statskontrollerede klimamærke. Dermed kan vi være pionerer på samme måde, som vi har været det med økologien. En nøgle til økologiens succes i Danmark er netop, at vi har haft en troværdig og statskontrolleret mærkningsordning.

 

Vi ved fra undersøgelser, som Coop Analyse har foretaget, at et flertal af befolkningen ønsker at spise mere klimavenligt. Men også, at de har svært ved at forvandle de gode hensigter til reel handling. Og det er der ikke noget at sige til. For det er svært at gennemskue, hvilket klimaaftryk en fødevare har.

 

For at komme videre og få nogle konkrete erfaringer har vi i maj åbnet Klima Kvickly i Bruuns Galleri i Aarhus. Her har vi ombygget et helt varehus til et »klimalaboratorium«, hvor vi tester forskellige skiltningsmodeller og andre former for rådgivning af kunderne i indkøbssituationen – herunder også et forsøg med et klimamærke. Vi har aftalt med klimamærkearbejdsgruppen, at vi samler erfaringerne herfra, så hele Danmark får glæde af vores erfaringer.

 

For hvis vi får en reel måde at vejlede om klimabelastningen på ved vores fødevareforbrug, kan forbrugeren virkelig flytte noget i fremtiden.

 

En gennemsnitlig dansker kan reducere sit klimaaftryk fra kosten med mellem 31 og 45 procent ved at følge kostrådene og spise efter Madpyramiden, viser nye tal fra Klimarådet.

 

Men vi tror – som vores partnere i Fødevareministeriets arbejdsgruppe – også, at et mærke vil kunne inspirere andre dele af verden til at kopiere modellen. Og dermed vil klimamærket få en global betydning for klimaet, der langt overstiger effekten i Danmark.

 

Kommentér indlægget på Coop Danmarks Facebookside

Læs mere om