Grønt råd: Tag den forreste mælk
Du står ved kølemontren i din dagligvarebutik, åbner lågen og rækker ud efter en mælk. Så kigger du på holdbarhedsdatoen og tænker »måske den bagerste i rækken lige kan holde sig et par dage mere«, og det kan den som regel. Det er en indkøbsvane som vi er mange, der har til fælles, men faktisk kan det give rigtig god mening at tage den forreste i stedet for den bagerste.
Ny kampagne reducerer madspild
Siden starten af 2022 har en kampagne udfordret de århusianske Kvickly-kunders vane med at udse sig den længst holdbare vare. »Tag den forreste«, lyder opfordringen på plakater monteret på brødhylden og mælkekøleren i Kvickly i Bruuns Galleri i Aarhus.
»Jeg hører ofte fra folk, at de er opdraget til at tage den varer, der kan holde sig længst. Og det er på trods af, at varen alligevel er spist eller drukket langt tid før, holdbarhedsdatoen udløber,« siger Merete Jensen, der står i spidsen for projektet og er stifter af organisationen Klima-X.
Hvis mælken bliver solgt i den rigtige rækkefølge, mindsker det mængden af mad, butikken skal smide ud. Indtil videre har butikken oplevet en samlet reducering af madspild på 37 procent på produkterne mælk, æg og brød. Det betyder blandt andet, at mængden af mælk, der må hældes ud, er reduceret med 1000 liter om ugen.
»Jeg tror, at kampagnen har været en succes, fordi vi ikke forlanger særligt meget af folk med budskabet om at tage den forreste. Det er en nem lille vane at ændre på,« siger hun.
Læs mere om klimakampagner på Klima-X' website
Datomærkerne
Hvis du køber fødevarer med datomærkerne ”mindst holdbar til,” ”bedst før” eller ”ofte god efter,” så er der ingen grund til automatisk at smide varerne ud, når datoen overskrides. Datoerne er nemlig vejledende, så hvis maden lugter og smager fint, kan den sagtens spises. Det er blandt andet gældende for Mælk, æg, krydderier, mad på dåse, pasta og sukker.
Selvom kampagnen virker i butikken, så er der stadig en risiko for, at forbrugerne bare tager madspildet med hjem i stuerne. Derfor har butikken under kampagnen også forsøgt sig med at uddele flyers med information om, hvordan man mindsker madspild, efter et indkøb.
»Det, vi kan se, er, at Kvickly har minimeret deres madspild. Men når kunden tager den forreste, så har de jo også et ansvar for at minimere deres eget madspild, ellers rykker det jo strengt taget ikke noget,« siger Merete Jensen.
Klima-Kvickly kører på i det grønne gear
De gode, grønne takter i Aarhus er kommet for at blive. Coop udpeger nemlig butikken i Bruuns Galleri til landets første Klima-Kvickly, hvor man løbende vil afprøve nye løsninger, der skal gøre kundernes indkøb mere klimavenlige. Den viden man får, kan efterfølgende rulles ud i andre butikker.