Annoncørbetalt indhold fra Toms

Emballage: Hvorfor er æsken med chokolade blevet mindre?

Anthon Bergs klassiske Guldæske har i generationer været et sikkert valg, når der skulle gives en sød gave. Nu er æsken blevet mindre – men med samme antal chokolader som før. Målet med ændringen er at bruge mindre emballage.

Mindre emballage – samme antal chokolader

Det er søndag eftermiddag, og kaffen er ved at være klar. En klassisk Guldæske fra Anthon Berg kommer frem, men nogen opdager hurtigt, at noget ser anderledes ud. Æsken fylder mindre. Chokoladerne ligger stadig på rad og række, men låget føles lettere, og selve æsken lidt mere kompakt.

Der er dog ingen grund til bekymring: Chokoladen smager, som den plejer. Forandringen handler om emballagen – og om at bruge færre ressourcer.

Toms Gruppen, der ejer Anthon Berg, har de seneste tre år arbejdet på at gentænke de velkendte gaveæsker. Målet er at bruge færre ressourcer og skabe emballage, der er lettere at genanvende. Den nye Guldæske indeholder stadig det samme antal fyldte chokolader, men Anthon Berg har reduceret papforbruget i gaveæskerne med mellem 33 og 45 procent, afhængigt af æskens størrelse. Det betyder en samlet besparelse på omkring 70 ton pap om året.
Samtidig er plastindlægget ændret fra sort til gennemsigtigt, genanvendt plast, fordi sort plast er sværere at sortere i affaldssystemet.

"Vi ønsker, at vores produkter ikke kun skaber nydelse, men også er produceret med omtanke for råvarer og mennesker. Vi kalder det nydelse med omtanke, fordi vi ønsker at signalere, at vores produkter er skabt med omtanke for, hvordan vi påvirker omgivelserne,” siger Ditte Haugaard Clausen, Head of Communications & Sustainability i Toms Gruppen.

Selvom æsken fylder mindre, er den designet med funktionalitet for øje – og indeholder stadig det  samme antal chokolader, nøje udvalgt efter forbrugernes favoritter.

 

Rainforest Alliance arbejder aktivt for at fremme regenerativt landbrug og beskytte skovområder samt skabe bedre vilkår for kakaobønder. Foto Rainforest Alliance 

Bæredygtig chokolade med Rainforest Alliance

Alle kakaobønner til Anthon Bergs chokolade er Rainforest Alliance-certificerede. Det betyder, at produktionen tager hensyn til både klima, natur og mennesker.

Rainforest Alliance arbejder for at bevare skovene og fremme regenerativt landbrug, der genskaber naturen. Som en del af deres program fremmes genskovning og skovlandbrug, hvor kakaobønner dyrkes sammen med skyggegivende træer. Træerne forbedrer jordens sundhed og regulerer både temperatur og luftfugtighed. Samtidig giver mango- og banantræer bønderne en ekstra indkomstkilde, hvilket skaber en vigtig økonomisk stabilitet.

Certificeringen sikrer også bedre arbejdsforhold, uddannelse i bæredygtige dyrkningsmetoder og minimumsløn på større plantager. Kakaobønderne uddannes i naturlige landbrugsmetoder, der reducerer brugen af pesticider, og på den måde skånes miljøet, og bøndernes udgifter sænkes. Derudover sikrer certificeringen sundhedsbeskyttelse og barselsorlov samt minimumsløn for arbejdere på større kakaoplantager.

"Når du ser logoet fra Rainforest Alliance, kan du være sikker på, at kakaobønnerne lever op til krav om miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed," forklarer Ditte Haugaard Clausen.

 

Vidste du, at likørflaskerne er en Anthon Berg-specialitet?

Et af Anthon Bergs mest ikoniske produkter er de små chokoladeflasker, der gemmer på spiritus i flydende form. Flaskerne produceres i utallige varianter fra cocktails til whiskies osv.  De er i dag Toms Gruppens mest solgte produkt i USA, hvortil 60 millioner flasker eksporteres årligt. De små flasker bygger på et over 100 år gammelt koncept og fremstilles i samarbejde med kendte spiritusbrands verden over.

Den nye, lettere Guldæske er udviklet med respekt for Anthon Bergs historie. Sortimentet består af de chokolader, som forbrugerne i undersøgelser har givet udtryk for, at de foretrækker. Samtidig er æsken blevet lettere at åbne og overskue.

"Vi har arbejdet på at finde balancen mellem tradition og fornyelse. Guldæsken skal stadig føles eksklusiv – bare med mindre klimaaftryk," siger Susanna Sjögren, Nordic Brand Manager hos Toms Gruppen.

Når chokoladerne er spist ... 

Alle Anthon Berg-produkter er emballeret i materialer, der er 100 procent genanvendelige og nemme at sortere. Emballage fra marcipanbrød og tærter skal sorteres som plast, mens æsker som Guldæsken sorteres som pap. Indpakningen på likørflaskerne sorteres som metal, og poserne til Treats sorteres som papir.

Læs mere om Anthon Berg her

Toms Gruppen arbejder aktivt på at minimere klimaaftrykket i produktionen. Toms Gruppens fabrikker anvender udelukkende vedvarende elektricitet, blandt andet fra Hoby Solcellepark på Lolland. Toms Gruppen har desuden valideret sin klimamålsætning under Paris-aftalen gennem Science Based Targets-initiativet og rapporterer løbende sine fremskridt.

Den nye Guldæske i tal

  • Produceret i ét stykke pap for at bringe mængden af pap ned. Den gode nyhed er, at man nu kan orientere sig blandt de fyldte stykker chokolade på indersiden af låget i stedet for at skulle vende æsken om.
  • Gennemsigtigt plastindlæg i stedet for sort for bedre genanvendelighed.
  • 33-45 procent mindre pap afhængigt af æskestørrelse – færre ressourcer til emballage, mindre vægt under transport.
  • 70 ton mindre pap årligt (Reduktionen på 70 ton pap dækker hele projektet og inkluderer alle æsker, dvs. ikke kun Guldæsken).
  • Samme antal, men nu med flere af de mest foretrukne chokolader.