Skal din bil til syn? Se her, hvad du selv kan tjekke inden
Det er FDM’s holdning, at alle biler hver dag skal overholde lovens minimumskrav og bør kunne gå igennem syn hver dag.
»Det er ejers ansvar at sikre sig, at bilen til enhver tid netop er sikker og forsvarlig at køre i,« siger afdelingschef for teknisk rådgivning i FDM Lone Otto.
For at blive godkendt og gå gennem syn skal din bil leve op til en række sikkerhedsmæssige krav. I 2018 er kravene blevet skærpede, så der skal mindre til for at udløse omsyn end tidligere. Med hjælp fra afdelingschef for teknisk rådgivning i FDM, Lone Otto, giver vi her eksempler på en række forhold, som du sagtens selv kan tjekke op på inden, du besøger synshallen.
FDM anbefaler i øvrigt, at man løbende får lavet service på sin bil efter forskrifterne og besøger et værksted inden syn, hvis man er i tvivl, om den lever op til kravene.
Virker alle lygter og blinkere på bilen?
Det letteste er at få nogen til at hjælpe dig med at tjekke, mens du aktiverer blinkere, stoplys, langt og kort lys, katastrofeblink, markeringslygter, tågelygter samt nummerpladelys. Er en eller flere lygter defekte, skal du forberede dig på, at bilen ikke går gennem syn med mindre, de bliver lavet.
Virker lamperne i bilens kontrolpanel?
Sæt dig ind i bilen og sæt tænding på (drej nøglen til første hak uden at starte motoren). Nu skulle alle lamper i bilens instrumentbræt gerne blive aktiveret. Hvis en eller flere af kontrollamperne, der knytter sig til sikkerhedsmæssige forhold, ikke virker, skal de laves, for at bilen er lovlig.
Fortsætter en kontrollampe med at lyse?
Hvis en af kontrollamperne, der knytter sig til sikkerhedsmæssige forhold, fortsætter med at lyse, når du starter bilen helt, ved du, at der er et forhold, der skal rettes op på, for at bilen lever op til sikkerhedskravene og kan gå gennem syn.
OBS: Lyser lampen for service, betyder det ikke nødvendigvis, at der er et forhold, der skal udbedres, for at bilen kan gå igennem syn. Servicelampen indikerer blot, at det er på tide at få bilens vitale dele tjekket efter, få lavet olieskift m.m. Det er i sig selv ikke lovpligtigt at få lavet service, men gør man det ikke, øges risikoen for store reparationer senere.
Tjek dækkene
Dækmønsteret skal minimum være 1,6 mm for at leve op til lovens minimumskrav. Er det ikke det, risikerer du et direkte kørselsforbud. Tjek derudover, om dækkene er mørnede eller har synlige skader. Er de skævslidte eller har udposninger på siden, kan du være forholdsvis sikker på, at synsmanden ikke godkender dem.
Kontroller hornet
Hvornår har du sidst brugt dit horn? Ved du overhovedet, om det virker? Hornet er en vigtig del af sikkerheden, så det skal fungere korrekt for at bilen kan gå gennem syn.
Er udstødningen tæt?
Udstødningen kan godt være utæt, uden at du kan se det. Men larmer udstødningen meget, eller kommer der røg ud under bilen i stedet for ved åbningen på udstødningsrøret, er det en klar indikator på, at der er noget, der skal laves.
Forrudens vinduesviskere
Er der en defekt på den mekaniske del af de forreste viskere, vil bilen ikke blive godkendt til syn.
Drypper der olie fra bilen?
Din bil må ikke stå og dryppe olie. Gør den det i for stort omfang, vil den ikke blive godkendt til syn.
Har du anhængertræk?
Tjek el-stikket til dit anhængertræk. Virker det ikke korrekt, når bilen skal til syn, skal du forvente omsyn.
Har du aftageligt anhængertræk, kan det løse kuglehoved både være rustet fast, så det ikke kan afmonteres, eller modsat være umuligt at montere på grund af rust. Begge forhold er ulovlige og vil betyde, at bilen ikke bliver godkendt til syn.