Indretning: Tag plads i venteværelset

Indretningen har indflydelse på vores oplevelse af ventetiden hos lægen og tandlægen. Tag med på besøg i 3 venteværelser, der skiller sig ud fra mængden

Her sidder man så på hårde stole på ubestemt tid - i venteværelset

Det ville være herligt at slippe for ventetid, men som regel er der ingen vej uden om venteværelset, når vi skal til lægen, tandlægen eller på skadestuen.

 

Så værsgo’ at tage plads. På hårde stole, der er naglet fast på en lang række. Lyset er koldt, og akustikken afslører samtlige patienters cpr-numre og symptomer. En folder om depression og et gammelt ugeblad er eneste tilgængelige underholdning. Her sidder man så, tilsyneladende på ubestemt tid, og tør næsten ikke trække vejret, fordi sidemanden hoster hult og sprutter af snot. Alt imens man selv er bekymret – fejler jeg mon noget alvorligt? 

De værste venteværelser gør os anspændte, mens rare, imødekommende omgivelser kan gøre os mere afslappede og sågar dæmpe smerter, viser flere undersøgelser. 

Beroligende lys, behagelige møbler, inspirerende billeder, levende planter, dæmpet akustik og måske lidt musik. Mere skal der ikke til for at indrette et venteværelse, som er rart at opholde sig i, siger Anette Haugaard. Hun er dekoratør og arbejder med indretning af bl.a. venteværelser.  

»Træffer man nogle bevidste valg om indretningen, slapper patienterne bedre af og er klar til behandlingen, når det bliver deres tur,« fremhæver Anette Haugaard. 

Er det snart min tur?

»Venteværelse er et forkert navn, som sender nogle negative signaler,« mener Line Groes, som er sociolog og indehaver af innovationsbureauet Is it a Bird. Hun har lavet flere undersøgelser af, hvordan mennesker oplever ventetid. 

»Det allerværste er at blive holdt i uvished,« fastslår hun.

Får vi derimod klar besked om, hvor længe vi skal vente, bliver vi mere trygge, uddyber Line Groes.   

Vi har det også bedst med at kunne se personale fra venteværelset. Tjekker man selv ind med sit sygesikringskort på en computerskærm og tager plads i et afsidesliggende lokale, kan man hurtigt komme i tvivl om, hvorvidt det overhovedet er registreret, at man sidder og venter. 

Teknologien kan i princippet klare det hele, men på mange klinikker har man valgt at have en bemandet reception og personale, som kan give besked om den aktuelle ventetid og høre, om de ventende har spørgsmål eller behov for f.eks. smertelindring.    

For patienter i skadestuer og akutmodtagelser er det vigtigt, at de løbende får information om den forventede ventetid. De er ofte kommet pludseligt af sted og skal måske nå en aftale, hente børn eller lufte hund.

»Information om ventetid gives mange steder via en skærm, men hvis vi spørger patienterne, vil de hellere have informationen fra personalet,« siger Pernille Vang Sørensen, som er evalueringskonsulent i Region Hovedstaden og projektleder for Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser i Akutmodtagelser. 

»Erfaringer viser, at det også er en gevinst for personalet. De oplever, at patienterne bliver mindre frustrerede og dermed er mere parate til at blive undersøgt og behandlet, når det bliver deres tur,« uddyber hun.