”Værtsgaranti” fyldt med betingelser
Hos Airbnb kan man søge om at få dækket sine skader på op til 6 millioner kroner igennem deres ”værtsgaranti”, men det er langtfra alle skader, der går ind under garantien. Garantien er ikke en forsikring, og Forbrugerrådet oplyser, at værtsgarantien er fyldt med undtagelser og betingelser, som er kryptiske og svære at leve op til.
På Airbnbs hjemmeside skriver de, at værtsgarantien ikke dækker ”rimelig slitage”. Samtidig er garantien designet til at beskytte mod sjældne tilfælde af skader. Et ødelagt glas er for eksempel ikke dækket. Derudover kræver Airbnb, at udlejer politianmelder krav på mere end 300 dollar, for at garantien kan dække. Det betyder, at hvis du som lejer spilder rødvin på udlejers sofa, som har kostet mere end omkring 2000 kroner, så skal udlejeren anmelde det til politiet først.
Udlejer kan kræve sikkerhedsdepostitum
Nogle udlejere kræver et sikkerhedsdepositum, som du som lejer er forpligtet til at betale, hvis noget bliver ødelagt, og værten gør krav på depositummet. Udlejeren kan gøre krav på sikkerhedsdepositummet inden for 14 dage, efter du er tjekket ud.
Sørg altid for at betale depositummet via Airbnb og ikke udenom på andre betalingstjenester, så du undgår at blive snydt og samtidig er dækket under Airbnb's service- og refusionsvilkår.
Kilde: Alka.dk, Airbnb.dk, Jakob Steenstrup, Forbrugerrådet Tænk, Christian Kehler, rådgiver, Tryg, Sebastian Knudsen, konsulent, Alka