»En hårtørrer skal altså ikke sætte ild i håret«

Forbrugerne skal ikke styres af vidtløftige reklamer, snydes af tech­giganter eller købe usikre produkter. Forbrugerrådet Tænk kan fejre 75-års jubilæum, og der er stadig brug for en uvildig vagthund
Foto af Forbrugerrådets formand Anja Philip på madmarked

»Jeg har altid været optaget af at gøre den størst mulige forskel for de fleste og skabe viden og handlekraft,« siger Anja Philip, der har været formand for Forbrugerrådet Tænk i 10 år

Hvad er de største sejre, forbrugerne har opnået?

»Mange af de ting, vi i dag tager for givet, er kun opnået, fordi forbrugerne har stået sammen: Varedeklarationer, hvor man kan se en vares indhold, var ikke et krav for 75 år siden, og der var ikke regler, der skulle sikre forbrugerne mod produkter, der kunne skade deres sikkerhed og sundhed. Ville man klage, havde man ingen rettigheder. Det har vi i dag. En anden sejr er indførelsen af sikkerhedsstandarder. Man fandt ud af, at halvdelen af de børn, der døde i trafikulykker, døde, da de blev slynget rundt under kollisionen, for der var ingen, der stillede krav til barnesæder eller autostole. Standarder og en fælles standardinstitution i EU har vi i Forbrugerrådet Tænk været med til at skabe.«

Hvad er du selv mest glad for at have bidraget til?

»Indtil for et par år siden kunne forbrugerne møde kviklån med årlige omkostninger omkring 1000 procent. Der var kun en mere end 100 år gammel lov mod ågerrenter til at beskytte forbrugerne. Nu er der loft over renten på kviklån, bedre forbrugerbeskyttelse og forbud mod visse typer markedsføring – og så står vi i Forbrugerrådet Tænk bag gældsrådgivning i 7 byer og en forebyggelsesindsats mod at unge havner i gæld. Ellers vil jeg pege på Kemiluppen, hvor man kan scanne kosmetiske produkter for at se, om de indeholder noget, man ikke kan tåle og Mit Digitale Selvforsvar, hvor myndigheder, virksomheder og forbrugerne selv kan hjælpe os med at sende advarsler ud om svindlere og digitale angreb. Eller at vi fik sat lejerne fri i forhold til tv-udbyder, så forbrugerne frit at kan vælge tv-kanaler frem for faste tv-pakker.«
 

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Fra husmoderråd til moderne forbrugerorganisation

I 1947 blev husmoderforeninger over hele Danmark samlet i Danske Husmødres Forbrugerråd, der var forgængeren til Forbrugerrådet Tænk. Forbrugerrådet Tænk er Europas første og verdens næstældste forbrugerorganisation og har i 75 år stået på forbrugernes side og kæmpet for sikre varer, reel oplysning og beskyttelse af forbrugerne.

Er der overhovedet brug for en uvildig repræsentant for forbrugerne?

»I den grad! Under corona stod rejserettighederne for fald. Prøv bare at se, hvordan rejse- og flyselskaberne forsøgte at undslå sig for at udbetale penge for aflyste rejser eller ændre på vilkår og rettigheder. Vi kan også se, at en stærk forbrugerstemme og uvildige test er med til at presse producenterne. Der er eksempler på, at producenter ikke mener, at man kan undvære bestemte ingredienser, selvom de er sundhedsskadelige, men når forbrugerne står sammen og kræver sunde og sikre produkter, kan producenten godt finde en sundere erstatning.« 

Hvor bliver forbrugerrettighederne udfordret i fremtiden?

»Klima og miljø fylder meget, og der er masser af eksempler på virksomheder, der skruer op for markedsføringen og anprisningerne, uden at der er hold i de grønne løfter. Vi skal sikre forbrugerne mod greenwashing og gøre det bæredygtige valg nemt at træffe. Samtidig er der en åben sluse for usikre produkter fra internationale netbutikker. Du risikerer at få røgalarmer, der ikke reagerer på røg, hårtørrere, der sætter ild i håret, eller legetøj med mange små løsdele, som børn risikerer at sluge og dø af. Vi har styr på produktsikkerheden i Europa, men ikke når det gælder produkter fra eksempelvis Kina, hvor der ofte ikke er taget hensyn til forbrugersikkerhed. I det hele taget står kampen nu også på den digitale markedsplads og ikke kun den fysiske.« 

Læs mere om